Året som gikk 1996

Kasserer: Knut Mello
Sekretær: Bente Dyrhaug
Styremedlem: Ivar Gulliksen
Varamenn: Knut Bjønness, Gunnar Faber, Anne L. Kopperud og Rena Andersen.

NJOTARØY

Redaktør: Knut Mello. Redaksjonskomite: Tore Dyrhaug, Terje Fr. Gulbrandsen, Svein Herman-sen (foto) og Lisbeth Higley.

Hella

Anne L. Kopperud.

Stiftelsen FAGERTUN

Terje Fr. Gulbrandsen, Ivar Gulliksen og Gun-nar Faber.

Fotogruppe

Morten Furvann (leder) ) og Svein Hermansen.

Styret FULEHUK

Jan Tønnesen.

Prosjekt Avisregistrering

Kjartan Dale og Tore Dyrhaug.

ARRANGEMENTER:

13.2. 1996: Årsmøte. Møtet ble holdt på Borgheim Menighetssenter med 65 fremmøtte. Historielagets første formann, John M. Hovland, holdt foredrag basert på sin bok «Sjøbrott og nybrott», om landbruk, sjøfart, foreningsliv, ispedd trekk fra bondeyrket på Tjøme og Nøtterøy.

20.3 1996: Guri Hjeltnes: «Krigsseilernes liv og innsats». Teie kirke var fylt av interesserte medlemmer da forfatter Guri Hjeltnes delte
noen av sine kunnskaper fra arbeidet med Nortraships historie med de fremmøtte. Få kommuner i Norge hadde i perioden 1939-45 prosentvis så mange sjøfolk som Nøtterøy. Mange falt, og de som overlevde, fikk ofte store problemer i etterkrigstidens fredssamfunn.

23.4.1996: Kveldstur til Løvøya og Borre kirke under ledelse av Anders Rønningen. En busslast med medlem-mer fikk storartet omvisning i Løvøya kapell og deretter i Borre kirke.

9.5. 1996: Yngvar Ustvedt: «Wergelands sønn, Olaf Knudsen.» En tettpakket Torød kirkestue rommet 112 medlemmer som kom for å høre en inspirert Yngvar Ustvedt fortelle om Wergelands forhold til tjenestepiken Gunhild på Eidsvold prestegård. Resultatet ble barnet Olaf Knudsen, som fra 1856 ble Torød faste skoles første lærer og senere første rektor. De fremmøtte fikk også anledning til å vandre rundt på Svensrød gård der Knudsen bodde i ca 40 år og plantet eksotiske blomster, busker og trær, vekster som fremdeles kan sees.

8.-9.6. 1996: Sommertur til Vårmland. 60 medlemmer hadde meldt seg på til en to dagers tur til Vårmland med besøk på Rottneros, Selma Lagerlöfs Mårbacka og Munkfors jernbruksmuseum. Overnatting skjedde på Geierskolan i Ransyter, og lørdagskvelden ble tilbrakt på Hembygdsgården samme sted, til akkompagement av et stort spelmannsstevne. Dans og tradisjonskost avsluttet kvelden. Søndagen ble brukt til besøk på Gustav Frödings fødested Alster herregård før bussturen gikk hjemover Via ferge fra Strömstad.

25.9.1996: Kveldstur til Horten/ Borre. Høstsesongen startet med en tur til fotomuseet og bilmuseet i Horten. 20 personer, fraktet i personbiler, deltok på turen. Det lave antallet skyldes muligens at mange medlemmer har besøkt disse museene tidligere.

13.10.1996: Hans Nielsen Hauge. 150 mennesker møttes i Teie kirker for å høre Gjert Bjerløvs foredrag om pietisten Hans Nielsen Hauge. Etter foredraget deltok David Gjerp, Oddvar Pedersen, Solveig Heggtveit og Kjartan Dale med tilleggsopplysninger Om haugianismen på Nøtterøy. Møtet var et fellesarrangement mellom Nøtterøy indremisjon, Historielaget og de lokale menighetsråd.

Møter som vil bli holdt etter at redaksjonen av Njotarøy er avsluttet:

5.11.1996: Helge Paulsen: Svend Foyn og Selfangsten. Svend Foyns liv og virke har vært behandlet i mange sammenhenger, men nå vil Vår egen bygdebokforfatter ta for seg Foyn pionerinnsats innen selfangsten i forrige århundre.

25.11. 1996: Tore Dyrhaug: Pent brukte likkister og trange lokaler. Dette vil bli en aften med søkelys på Tønsbergs politikammers historie.

NJOTARØY:

Årets utgave er bestilt i et opplag på 2300. Årsskriftet har nå 1 150 abonnenter, hvorav flere tar mer enn ett eksemplar.

STIFTELSEN FAGERTUN:

Hovedbygningen er nå på det nærmeste ferdig restaurert. Sidebygningen er påbegynt. Taket er ferdig med nye åser og gammel takstein, utvendige Vegger blir Snart ferdig og arbeidet er i full gang inne. Historielaget har till nå bevilget ca. 550.000 kroner. I de Siste månedene har Stiftelsen mottatt en rekke gjenstander Som gave/utlån til møbleringen av hovedhuset.

PROSJEKT AVISREGISTRERING:

Basen vokser stadig og omfatter nå ca 175.000 enkeltregistreringer. Databasen er komplett for Tønsbergs Blad i perioden 1870-1970 og har også betydelige registreringer for avisene Vestfold Arbeiderblad og Tunsbergeren.

SØNDRE HELLA:

Historielaget deltar i Vedlikehold og stell av gravfeltet med minst to dugnader i året.

STYRET:

Det har vært holdt 6 styremøter, og styret har behandlet 17 enkeltsaker.

Medlem Stall: Pr 20.10.1996 har historielaget 772 betalende medlemmer.

Follow Einar Hay-Hansson:

f. 1978. Med interesse for historie og utrustet med EDB-maskin, digitaliserer jeg Nøtterøy historielag. Send en mail hvis du lurer på noe web@notteroyhistorielag.no