Året som gikk – 1997

posted in: Referat | 0

Styret:
Leder: Thore Holm, nestleder: Lisbeth Higley, kasserer: Knut Mello, sekretær: Bente Dyrhaug, styremedlem: Ivar Gulliksen, varamenn: Knut Bjønness, Gunnar Faber, Anne L. Kopperud, Rena Andersen og Terje Fr. Gulbrandsen

NJOTARØY: Redaktør: Terje Fr. Gulbrandsen. Redaksjonskomité: Tore Dyrhaug, Svein Hermansen (foto) og Lisbeth Higley.

Hella: Anne L. Kopperud.

Stiftelsen Fagertun: Terje Fr. Gulbrandsen, Ivar Gulliksen og Gunnar Faber.

Prosjekt Avisregistrering: Kjartan Dale og Tore Dyrhaug.

ARRANGEMENTER:

12.2.1997: Årsmøte.
Terje Fr. Gulbrandsen gikk av som formann, og plansjef i Nøtterøy kommune, Thore Holm, ble enstemmig valgt til ny formann. Aftenpostens kulturredaktør Per Egil Hegge kåserte om polarforskeren Otto Sverdrup som han i 1996 utgav en biografi om.

Medlemmer av historielaget på Oslotur. Foran Oscarshall. ( Foto Rigmor Vikse.)

19.3.1997:
Rolf K. Kristensen: «Libertyskipene» .

22.4.1997:
Lisbeth Higley: Færder fyr, Svein Hermansen: Færdersnekkene. To medlemmer sto for et ekte saltvannsmøte.

29.4.1997:
Nøtterøy rundt. Historielagets formann, Thore Holm ledet to tretimers bussturer rundt på øya, blant annet til Svensrød gård, Vardås og Søndre Hella.

13.5.1997:
Omvisning på Fagertun.

8.6.1997:
Sommertur til Bygdøy med besøk på Oscarshall, Norsk Folkemuseum og Sjøfartsmuseet.

13.9.1997:
Tur til Melsomvik i forbindelse med at Kulturminnestafetten 1997 Var kommet dit.

23.9.1997:
Prosjekt Avisregistering. Tore Dyrhaug og Kjartan Dale orienterte om den store og unike avisdatabasen for midtre Vestfold.

14.10.1997:
Grethe Horn: Steinbrudd på Nøtterøy. Lokalisering av og omtale om steinbruddene på øya.

Møter som vil bli holdt etter at redaksjonen av Njotarøy er avsluttet:

4.1.1.1997:
Randi Bratteli: «Husk å leve».

9.12.1997:
Kulturminneåret 1997, status sentralt og lokalt. Representanter fra Riksantikvaren og Nøtterøys kultursjef Gunnar Jacobsen vil oppsummere erfaringene fra arbeidet både på nasjonalt og lokalt plan.

NJOTARØY
Årsskriftet har nå over 1150 abonnenter, og årets opplag økes til 2500.

Stiftelsen Fagertun.
Restaureringen av Fagertun går sin gang, men det går saktere enn i fjor, fordi vi ikke har hatt heltidshjelp siden nyttår. Men dugnadsgjengen vår møtes nå to dager i uka og gjør en storartet innsats. Kjelleren er nå restaurert, og vann og avløp er i orden – på dugnad. Innlegging av strøm er i gang. Det store prosjektet er nå å redde låven, som dessverre er i dårlig forfatning.

Prosjekt Avisregistrering.
Basen vokser stadig og omfatter nå ca 195 000 enkeltregistreringer. Databasen er komplett for Tønsbergs Blad i perioden 1870-1975 og har også betydelige registreringer for avisene Vestfold Arbeiderblad og Tunsbergeren.

Det har vært holdt fem styremøter, og styret har behandlet tyve enkeltsaker.

Medlemstall
Pr. 20.10.1997 har historielaget 836 betalende
medlemmer.

Follow Einar Hay-Hansson:

f. 1978. Med interesse for historie og utrustet med EDB-maskin, digitaliserer jeg Nøtterøy historielag. Send en mail hvis du lurer på noe web@notteroyhistorielag.no