Høstens dugnad i Hella

posted in: Arrangement | 0
Vår og høst gjør medlemmer av Nøtterøy Historielag og Nøtterøy Rotary en innsats i Hella.
Terje Fr. Gulbrandsen fortalte, og Karl Fr. Müller og flere med ham lyttet…

Friområdet og gravfeltet i Hella framstår i dag som et nydelig og flott område, som blir mye brukt av mange mennesker. Men slik var det ikke for 30 år tilbake, da man tok fatt på et omfattende arbeid med rydding og skjøtsel.

Først måtte grantrærne bort, siden har medlemmer av Nøtterøy Historielag i godt fellesskap med Nøtterøy Rotary og kommunen gjort en innsats vår og høst til fellesskapets beste.

Høstens dugnad ble gjennomført mandag 16. september med 25 rakstefolk, som også denne gang fikk med seg en historisk orientering av Terje Fr. Gulbrandsen.

Tidligere har han fortalt om gravfelt og om Fandens spillebord, nå var det mest om hulveier og utgravninger, og om funn fra historisk tid av jern, flint, koks, bryneemne og rester av steingjerde og bryggeanlegg. Mye tyder på at Hella var et landgangssted og at vi her er nær ved den første bosetningen på Nøtterøy.

Høstens Hella-dugnad ble i beste tradisjon avsluttet med godprat og pølsegrilling.