Frk. Anna Backer – en pedagog før sin tid

posted in: Arrangement, Medlemsmøte | 0
Rita Bellsund Gjørven fortalte levende og med god hukommelse om sine første skoleår med Frk. Anna Backer på Teie skole.

– Hun var streng, men aldri hørte jeg henne heve stemmen. Jeg møtte henne ikke utenom skolen, hun hørte hjemme i klasserommet.

Rita Bellsund Gjørven fortalte levende og med god hukommelse om sine tre første år på Teie skole, da hun var invitert som foredragsholder i Nøtterøy Historielag onsdag 23. oktober. Årene 1951-1954 hadde hun Frk. Anna Backer som lærer – en pedagog før sin tid.

Klasserommet hadde lysegrønne vegger, dobbeltpulter, et lite orgel og flanellograf. Skoledagen begynte med en liten fortelling, gjerne fra bibelhistorien. Og mens frøken Backer spilte orgel, sang klassen sanger som «Alle fugler», «Milde Jesus» og «Kom mai, du skjønne milde».

Interessen var stor, det var fullt hus med vel 75 fremmøtte på dette høstmøtet i Historielaget. Mange kom nettopp for å høre om frøken Backer, de rakte ei hand i været da Rita Bellsund Gjørven spurte om hvem som hadde hatt Anna Backer som lærer. Også de som ikke gikk på Teie skole den gang da, lot til å hygge seg med tilbakeblikk som kalte på minner fra deres egen skoletid, enten den nå var på Nøtterøy eller andre steder.

Foredragsholderen hadde lett høyt og lavt etter et bilde av klassen sin med frøken Backer, som hun gjerne skulle vist forsamlingen. Så var det slik at blant tilhørerne var det en som hadde bildet! Minneboken og karakterboken ble vist på lerretet. Og hva sa karakterboken om foredragsholderen? Jo, at Rita er en meget flink, interessert og grei elev! Det var fint å få med hjem før påsken 1951.

Sven Erik Tholander ledet møtet med stø hånd; i beste tradisjon var det kaffe, kringle og utlodning.

Fullt hus med 75 fremmøtte på Historielagets møte 23. oktober. (Foto: Tor Gervin)