Jeanna Corneliussen fra Tønsberg

Tor Gervin holdt foredrag på medlemsmøte onsdag 11. mars, som han hadde kalt «Jeanna Corneliussen – frelsesoffiseren fra Tønsberg som sto i front og ble skadet for livet».

Jeanna Cornelkiussen ble født i Tønsberg 1855, og vokste opp i enkle kår i Nordbyen 2.

En initiativrik og energisk dame, født i 1855 i Nordbyen, ukjent for de fleste. Hun sto i forgrunnen ved etableringen av Frelsesarmeen i Norge. Hun flyttet til England på 1870-tallet og ble der medlem i Frelsesarmeen. Hun ledet store møter der og viste at hun dugde. Hun møtte Frelsesarmeens grunnlegger, William Booth, som ba henne om å være med ved Frelsesarmeens inntog i Norge.

Med stor energi ble dette gjort. En må huske på at det i den tiden (slutten av 1880-årene) var stor motstand mot etableringen og det kunne gå hardt for seg under møtene. Dette medførte at hun en gang ble angrepet og fikk skader som preget henne resten av livet. Den som ønsker å vite mer om denne interessante skikkelsen anbefales «Berget 2019», der foredragsholderen har skrevet en fin artikkel om henne.

Tor Gervin fremførte foredraget på en inspirerende måte, som gjorde at en kunne få lyst på å bli bedre kjent med denne unike kvinnen. I disse coronatider var oppmøte lavt. Bare ca 30 personer møtte opp. Gervin hadde fortjent en større lytterskare, men en har forståelse for at en del av våre faste møtedeltagere holdt seg hjemme.

Neste møte er fastsatt til 15.april, der Fredrik Bjønnes har kalt sitt foredrag «Borre et maktsenter i yngre jernalder». Vi håper dette kan gjennomføres i disse coronatider.

Dag Mikkelsen

Sekretær

Follow Einar Hay-Hansson:

f. 1978. Med interesse for historie og utrustet med EDB-maskin, digitaliserer jeg Nøtterøy historielag. Send en mail hvis du lurer på noe web@notteroyhistorielag.no