Gode råd fra Teigar-elevene: Historielaget må lage en «Hellapp» og bruke Instagram!

Teigar-elevene tok turen til Fagertun for å presentere prosjektarbeid med gode råd og konkrete forslag for styre og andre nøkkelpersoner i Nøtterøy Historielag. (Foto: Tor Gervin)

Nøtterøy Historielag må komme seg på Istagram, dersom man vil nå ut til ungdom! Innspillet kommer fra 21 elever ved Teigar ungdomsskole, som har gitt seg i kast med det nye valgfaget «Levende kulturarv». Torsdag 10. oktober kom de til Fagertun for å presentere prosjektarbeid med gode råd og konkrete forslag for styre og andre nøkkelpersoner i Historielaget.

Teigar-elevene har tatt for seg hvordan Historielaget formidler lokalhistorien og markedsfører seg, i første rekke gravfeltet og friområdet i Hella og ellers nettbaserte tjenester.

For Hella anbefaler de både stolpejakt og design av en egen Hella-app, en «Hellapp», med tanke for at man kan lære mer om stedet uten å måtte anstrenge seg.

På Historielagets nettside er menyvalget «Njotarøy» kanskje ikke helt til å forstå for alle, og Facebook er nok noe som brukes mest av godt voksne. Derfor mener Teigar-elevene at Historielaget vil være tjent med å bruke Instagram.

Sven Erik Tholander, leder i Nøtterøy Historielag, kom med flere godord om samarbeidet med Teigar-elevene og sa at det også i fortsettelsen kan bli et morsomt samarbeid om Historielaget tar utfordringene med «Hellapp» og Instagram.