Medlemsmøte 13.10.16 – Sigurd Falkenberg Mikkelsen

posted in: Medlemsmøte, Referat | 0

NØTTERØY HISTORIELAG

sigurdfmFler enn 200 interesserte tilhørere fylte aulaen på Teigar Ungdomskole for å høre Sigurd Falkenberg Mikkelsen foredra om utviklingen i Midtøsten. Mikkelsen, med oppvekst på Nøtterøy, har nettopp avsluttet sitt femårige åremål som NRKs Midtøsten-korrespondent. Han har også nylig utgitt i bokform en serie korrespondentbrev med tittelen ”Arabisk høst”. Tittelen på kveldens foredrag var ”Midtøsten i oppløsning. Fra arabisk vår til krig og konflikt”. Innholdet gjenspeilet deler av boken.

Foredragsholderen tok for seg utviklingen som ledet til diktatorene fall, først i Tunis, senere i Egypt. Modige mennesker sluttet opp om et felles politisk prosjekt under mottoet ”Brød, rettferdighet og frihet.” Utviklingen spredde seg raskt til Libya, Jemen, Syria. Makthaverne og maktapparatet i disse landene viste seg å være både motstandsdyktige og brutale. Framtidstro ble avløst av uro, kontrarevolusjon og borgerkrig. Valget i Egypt sto mellom Det muslimske brorskap og representanter for det gamle regimet, en polarisering. Det Muslimske brorskap mistet folkelig støtte og ble etterfulgt av militærkupp. Maktapparatet med utspring i det militære var tilbake i posisjon, nå i en enda mer brutal utgave. Massakre og dødsdommer i hundretall ble resultatet.

I Libya engasjerte Nato seg, også norske fly deltok i bombingen. Humanitære årsaker var det uttalte utgangspunktet, men etter hvert ble Nato aktivt deltakende i kampen som skulle knuse Gaddafi-regimet. Etter Libya ble aktørene flere og de geopolitiske interessene mer tydelig. Russland og Iran støtter Assad i Syria, Iran har stor innflytelse her, også i Irak. Saudi-Arabia deltar i Jemen. USA og Natoland støtter opprørerne, men bekjemper IS i så vel Syria som Irak. Tyrkia bekjemper Assad, men også kurderne. Kurderne bekjemper IS i så vel Syria som Irak. Sunni- og Shia-muslimer står mot hverandre, opprørerne er nå mer religiøst enn politisk motiverte. Kaoset synes totalt, alt mens sivilbefolkningen lider, og flyktningsituasjonen blir stadig mer kritisk. Og FN er handlingslammet, forhandlinger mellom partene synes umulig i den fasen man er i nå.

Det som synes å kunne forene aktørene er kampen mot IS. IS behersket en ”stat” i Eufratdalen fra Irak inn Syria som på sitt største utgjorde et areal på størrelse som Storbritannia. Mosul i Irak og Aleppo i Syria er de viktige byene som der kampen mot IS trolig blir avgjort. Begge var millionbyer og økonomiske sentra. Og i begge byene blir befolkningen nærmest gisler mellom de kjempende parter. Kampen om disse byene er i gang, og tragedien synes ingen ende å ta.

Referat ved Hans Jørgen Hansen

Follow Einar Hay-Hansson:

f. 1978. Med interesse for historie og utrustet med EDB-maskin, digitaliserer jeg Nøtterøy historielag. Send en mail hvis du lurer på noe web@notteroyhistorielag.no