Dugnadsgjengen på bygdetunet

posted in: Forside | 0
Samlet på stabburstrappa, foran f.v. Grete Bettum, Anne M. Lillelien Porter, Bjørn Åge Linnehol, Tom Sanne, Morten Torkildsen, Bjørg Tholander og Nils Solum – andre rekke Tom Jørnsen, Petter Flatland, Harald Voldstad, Steinar Jacobsen og Inger-Johanne Østgård – bak Harald Bakke, Sven Erik Tholander, Jan Tønnessen, Bjørn Stavnar og Kai Roar Furvann. Også Berit Sandvik og Erik Bruserød er ellers med i dugnadsgjengen. (Foto: Tor Gervin)

Det er ikke så lett å samle hele dugnadsgjengen på Fagertun! Sist onsdag møtte 17 av i alt 19; noen fant vi i loftsrommet på låven, et par i hovedhuset, flere ute i parken og andre enten i den nye smia eller bortmed det nye uthuset. Vi samlet dem til høstens gruppebilde på stabburstrappa.

Det har vært et koronaår med diverse begrensninger, men likevel stor aktivitet med omkring 2600 arbeidstimer før Historielaget og Husflidslaget 4. desember inviterer til «Jul på den gamle gården».

Den nye smia er nesten ferdig; her gjenstår bare litt innredning og flyttesjau. Det er støpt platting med ringmur for det nye uthuset, som skal fungere som lager og erstatte den midlertidige rundbuehallen. Foran den gamle banken i bryggerhuset er det laget til nytt inngangsparti. I låven er det innredet et rom over vevloftet. Resten av taket på hovedhuset er høytrykkspylt. Ute på tunet, i parken og inne i bygdetunets foreløpig sju bygninger har det vært mye stell og vedlikehold.

Om noen skulle være i tvil, er det ingen fare for at dugnadsgjengen på bygdetunet blir arbeidsledig! På arbeidsplanen for neste år står maling av stuetakene i hovedhuset. Det er en krevende jobb, der man må leie inn noe proff hjelp utenfra. Hovedhuset skal males utvendig. I underlåven skal det monteres nytt kjøkken. Uthuset, bygdetunets hus nummer åtte, blir ventelig ferdig til sommeren. Og det ene med det andre, det er så mye som skal gjøres både ute og inne!