Året som gikk – 1998

Kasserer: Knut Mello
Sekretær: Bente Dyrhaug
Styremedlem: Ivar Gulliksen
Varamenn: Anne L. Kopperud, Knut Bjønness, Gunnar Faber, Rena Andersen, Terje Fr. Gulbrandsen.

NJOTARØY

Redaktør: Terje Fr. Gulbrandsen.
Redaksjons-komite: Tore Dyrhaug, Svein Heimansen (illustrasjoner) og Lisbeth Higley.

Hella

Anne L. Kopperud

Stiftelsen Fagertun

Terje Fr. Gulbrandsen, Ivar Gulliksen Gunnar Faber.

Prosjekt Avisregistrering

Kjartan Dale og Tore Dyrhaug.

ARRANGEMENTER

3.2.1998: Årsmøte Møtet ble holdt i Teie kirke, der 140 fremmøtte, etter årsberetning, regn-skap og valg, fikk høre Ragnar Kvam jr. tegne et interessant portrett av «Den tredje mann», polfareren Hjalmar Johansen. han deltok både på Nansens og Amundsens polekspedisjoner, men ble glemt for ettertiden inntil Kvam ga ham oppreisning i sin biografi.

Fra historielagets møte i Teie Kirke 19. mars 1998 der Sir Gerald Elliot fortalte om: «Med Salvesen på hvalfangst - fra Island, Øya og Isen». Møtet hadde en fantastisk oppslutning. Fra venstre: Aril Pettersen (hvalbåtstuer/historiker), Tor Bergan Hansen, Kristian Flaatten (hvalfangstsekretær), Sir Gerald Elliot og Tormod Larsen (hvalskytter). Foto: Norvald Fuglestrand.
Fra historielagets møte i Teie Kirke 19. mars 1998 der Sir Gerald Elliot fortalte om: «Med Salvesen på hvalfangst – fra Island, Øya og Isen». Møtet hadde en fantastisk oppslutning. Fra venstre: Aril Pettersen (hvalbåtstuer/historiker), Tor Bergan Hansen, Kristian Flaatten (hvalfangstsekretær), Sir Gerald Elliot og Tormod Larsen (hvalskytter). Foto: Norvald Fuglestrand.

19.3.1998: Sir Gerald Elliot: «Med Salvesen på hvalfangst». I samarbeid med Salvesen Ex. Whalers Club, Leganger Hansens legat, Henriksen Mek. Verksted AS og Vestold fylkesmuseum lå alt til rette for den store hvalfangstkvelden i historielagets regi. 350 mennesker fylte Teie kirke for å høre skotten Sir Geraldf Elliot fortelle om Salvesen-rederiet, fangsten på Island, Syd Georgia og i isen på utmerket norsk. I tillegg ble det arrangert en hvalfangstutstilling som nok vekket minner fra en svunnen tid.

16.4.1998: Sverre Mørkhagen: «Om den historiske Peer Gynt». Teie kirke var igjen åstedet for 64 personer som lyttet til Mørkhagens kåseri om den faktiske og mytiske mannen Peer Gynt.

1.6.1998: Presentasjon av Hella gravfelt. I forbindelse med Naturvernforbundets kystmarsj 98 var flere hundre turgåere innom historielagets post i Hella og fikk orientering av Anne L. Kopperud.

14., 18. og 28.6. og 16.8.1998: Turer til Mellom Bolærne. Historielagets leder, Thore Holm, guidet i alt ca. 200 mennesker rundt på Mellom Bolærne fordelt på fire fulltegnete turer. De øvrige tre fulltegnete turene i august måtte avlyses på grunn av maskinskade på militært fartøy.

Båhus Festning. Fra historielagets tur 12. - 13. sept. 1998. Foto: Thore Holm.
Båhus Festning. Fra historielagets tur 12. – 13. sept. 1998. Foto: Thore Holm.

12.-13.9. 1998: Sommertur: «I Tyttebærkrigens fotspor». Med 40 personer i bussen ledet Thore Holm to-dagersturen i «Tyttebærkrigens fotspor». Tore Dyrhaug, forfatter av boken «Tyttebærkrigen», var med som guide. Turen gikk til Moss, Fredrikstad, Fredriksten festning, inn i Sverige til Munkedal med Kvistrum bro der slaget sto og overnatting på Åtorps Herregård. Neste dag gikk turen videre til Uddevalla og Båhuslens museum og deretter Båhus festning. Hjemreisen gikk via helleristnings-feltet på Tanum og så med ferge fra Strømstad.

21.9.1998: Sverre Mørkhagen: «Om Kristin Lavransdatter og norsk middelal-der.» For over 100 fremmøtte inntok Sverre Mørkhagen denne gang Borgheim Menighetssenters talerstol for å fortelle fra Sigrid Undsets store romanverk.

20.10.1998: Erik Schou Eriksen: «Den nord-amerikanske borgerkrig – med avstikkere til Vestfold.» Dette foredraget samlet 60 personer til en interessant gjennomgang med lokalhistoriske avstikkere.

Møte som vil bli holdt etter at redaksjonen av Njotarøy er avsluttet:
25.11.98: Tore Asplin: «Leganger Hansen -legendarisk skikkelse.»

NJOTARØY Årsskriftet har nå 630 abonnenter, og årets opplag blir på 2500 eksemplarer.

STIFTELSEN FAGERTUN Også i år har arbeidet med restaureringen av Fagertun blitt gjort av vår uoppslitelige dugnadsgjeng. Mesteparten av tiden har gått til sidebygningen, som nå begynner å bli bra med den restaurerte bakerovnen og bryggerpannen som et lysende midtpunkt. Siden mai har tre dyktige «låvereddere», alle gårdbrukere fra øya, arbeidet med låven, slik at den nå står solid med ny østvegg og nytt tak.

PROSJEKT AVISREGISTRERING Databasen vokser stadig og omfatter nå cirka 250 000 registreringer. Den er komplett for Tønsbergs Blad i perioden 1870-1985 og betydelige registreringer fra avisene Vestfold Arbeiderblad og Tunsbergeren. Det arbeides med å gjøre basen tilgjengelig på CD-rom.

STYRET Det har vært holdt seks styremøter pr. 8.10.1998 og styret har behandlet 11 enkeltsaker.

MEDLEMSTALL Pr. 8.10.1998 har historielaget 875 betalende medlemmer.

Follow Einar Hay-Hansson:

f. 1978. Med interesse for historie og utrustet med EDB-maskin, digitaliserer jeg Nøtterøy historielag. Send en mail hvis du lurer på noe web@notteroyhistorielag.no