Året som gikk – 1999

Kasserer: Knut Mello
Sekretær: Bente Dyrhaug
Styremedl.: Ivar Gulliksen
Varamenn: Rena Andersen, Gunnar Faber, Terje Fr. Gulbrandsen, Vera Hansen og Svein Hermansen.

NJOTARØY
Redaktør: Terje Fr. Gulbrandsen.
Redaksjons-komit: Lisbeth Higley, Tore Dyrhaug og Svein Hermansen (illustrasjoner).

HELLA
Rena Andersen (leder), Vera Hansen og Ivar Gullliksen.

STIFTELSEN FAGERTUN
Terje Fr. Gulbrandsen (leder), Gunnar Faber og Ivar Gulliksen.

PROSJEKT AVISREGISTRERING
Kjartan Dale og Tore Dyrhaug.

Nøtterøy Historielags tur med D/S Kysten 1 til Oscarsborg - juni 1999. Foto: Thore Holm.
Nøtterøy Historielags tur med D/S Kysten 1 til Oscarsborg – juni 1999. Foto: Thore Holm.

ARRANGEMENTER

17.2.99: Årsmøte Møtet, som for øvrig markerte historielagets 20-års jubileum, ble holdt i Teie kirke med 220 medlemmer til stede. Etter årsberetning, regnskap og valg fikk alle oppleve en aften med sang, gode tekster og nostalgisk stemning. Erling Dittmann og hans kompanjonger i Kabaretkvartetten, Edgar Karlsen, Anker Sørensen og Andreas Søyland, kalte sitt underholdningsprogram: «Evige Tønsberg – med kjæreste, gamle bro.»

25.3.99: Niels Werring jr.: «Familien og selskapet Wilh. Wilhelmsen i fortid og fremtid» Historielagets leder ønsket 150 fremmøtte velkommen i Teie kirke og introduserte Niels Werring som holdt et interessant foredrag med lysbilder og avsluttet med en video om rederiets virksomheter i forskjellige deler av verden.

22.4.99: Knut Einar Eriksen og Trond Bergh: «Overvåkningspolitiets historie med særlig vekt på Tønsberg-distriktet». 40 mennesker møtte frem i Borgheim menighetssenter for å høre kveldens foredragsholdere pre-sentere nytt og spennende materiale om rikets sikkerhet fra sin forskning i overvåkingspolitiets arkiv.

Februar-april 1999: Kurs i slektsgransking Deltagerne på vårens slektsgranskingskurs med Henrik Eddie på Herstad skole fikk sitt kursbevis på kursets siste dag 13.april.

30.5.99: Dagstur til Oscarsborg Med DS «Kysten» dro 130 personer i historielagets regi til Oscarsborg festning og fikk på turen en orientering om begivenhetene i morgentimene 9. april. Deltagerne fikk en rask og instruktiv innføring i festningens historie og besøkte det nyåpnede Kystartillerimuseet. På veien tilbake var været blitt sommerlig og stille, og det ble paradefart tilbake til Tønsberg.

Juni 1999: Turer til Håøya og Vardås I forbindelse med Kystartilleriets 100-årsjubileum arrangerte historielaget, med Tore Dyrhaug som guide, to turer til Håøya og to til Vardås for i alt 112 interesserte deltagere.

Aug. 1999: Turer til Mellom Bolærne Historielagets leder, Thore Holm, guidet i alt 138 svært tilfredse personer fordelt på fire turer til Mellom Bolærne.

14.9.99: Fridthjof Jacobsen: «Hvalfangstøya Syd Georgia -hvordan er den i dag?» Red.sekr. Jacobsen fra Sandefjords Blad holdt i Teie kirke et vakkert lysbildekåseri for 94 personer, hvorav mange var tidligere hvalfangere. Han var med på en av de turene som «øyas venner» arrangerte til Syd Georgia i januar/februar 1999. Rolf Solberg leste egne hjemstavnsdikt fra Nøtterøy.

28.9.99: Kveldstur til Stavern 58 personer fikk omvisning i Fredriksvern kirke av sogneprest Danielsen. Finn Wellberg var kunnskapsrik omviser på «Hergisheim», Gisken og Herman Wildenveys hjem, og han kåserte senere om Wildenvey på Hotel Wassillioff mens deltagerne inntok karbonadesmørbrød og kaffe før hjemreisen.

19.10.99: Roar Tollnes: «Kaupang – byen før byene» Arkitekt Tollnes holdt et meget interessant kåseri om Kaupang-utgravningene for noen år siden og kom også innpå de utgravningene som er i gang nå. Møtet ble holdt i Borgheim menighetssenter med 70 tilhørere.

Møte som vil bli holdt etter at redaksjonen av Njotarøy er avsluttet.

9.11.99: Jon Winge:»Døde menn vender tilbake» Journalist Jon Winge holder lysbildekåseri om den britiske polarforskeren Ernest Shackletons eventyrlige seilas i Antarktis.

NJOTARØY
Årsskriftet har nå 635 abonnenter, og det vil som ifjor komme i et opplag på 2500.

STIFTELSEN FAGERTUN
Takket være en formidabel innsats av «låveredderne» og resten av dugnadsgjengen er nå låven så godt som ferdig restaurert utvendig. Bare sørveggen står igjen. I sidebygningen er det gjort en rekke mindre arbeider, blant annet ny skorstein, slik at den nå fremstår som en attraktiv del av eiendommen

PROSJEKT AVISREGISTRERING
Databasen vokser stadig og vil i løpet av oktober omfatte 232.000 registreringer fra Tønsbergs Blad fram til 1986. Det er ca. 10.000 registreringer siden siste årsmelding. For Vestfold Arbeiderblad står perioden fra 1950-årene til 1980-årene igjen. Fra Tønsberg Bibliotek meldes det om økende interesse for databasen.

MEDLEMSTALL
Pr. 15.10. har historielaget 985 betalende medlemmer.

STYRET
Det har vært avholdt syv styremøter pr. 12.10.1999.

Follow Einar Hay-Hansson:

f. 1978. Med interesse for historie og utrustet med EDB-maskin, digitaliserer jeg Nøtterøy historielag. Send en mail hvis du lurer på noe web@notteroyhistorielag.no