Året som gikk 2002

Kasserer: Brita Loeng
Sekretær: Bente Dyrhaug
Styremedlem: John-Kristian Kristensen
Varamenn: Ivar Gulliksen, Svein Hermansen, Grethe Horn, Runar A. Larsen og Knut Mello som har hatt permisjon ut 2002

NJOTARØY

Redaktør: Terje Fr. Gulbrandsen.
Redaksjonskomite:. Lisbeth Higley, Harriet Marie Terjesen.og Svein Hermansen (foto)

HELLA

Rena Andersen (leder), Vera Hansen og Ivar Gulliksen

STIFTELSEN FAGERTUN

John-Kristian Kristensen (leder), Ivar Gulliksen og Gunnar Faber. I tillegg to representanter fra Nøtterøy kommune

PROSJEKT AVISREGISTRERING.

Kjartan Dale og Tore Dyrhaug

ARRANGEMENTER

26.2.02: Årsmøte.
Møtet ble holdt i Borgheim menighetssenter og samlet over 85 personer. Etter at årsberetning og regnskap ble godkjent, var det valg. Knut Mello trådte ut av styret og ble utnevnt til historielagets første æresmedlem. Han fortsetter som varamedlem men har i år 2002 hatt permisjon. Gunnar Faber gikk ut av styret, men fortsetter i styret for Stiftelsen Fagertun. Nytt varamedlem til styret ble valgt Runar A. Larsen. Etter årsmøtesaker berettet Svein Bugge fra sin bok ”Quislings hønsegård” om Berg fengsels brutale historie fra krigsårene.

21.3.02: Halvdan Hegtun: ”Fra krystallapparat til fargefjernsyn”
80 mennesker kom til Teie kirke for å høre Halvdan Hegtun fortelle fra sitt mangeårige arbeid innen radio og TV. Kåseriet var krydret med morsomme historier og anekdoter. Og alt uten manus!

17.4.02: Thore Holm: ”Krigsminner på Nøtterøy” Lysbildekåseri
Mer enn 100 personer i Teie kirke fikk se over 200 lysbilder fra Holms store samling. Dette er spennende lokalhistorie fra en trist tid og en oppfordring om å ta Vare på krigstidens minner.

26.5.02: Tur til Larvik Sjøfartsmuseum og Kaupang
27 deltagere fikk omvisning om Kaupangutgravningene på museet før turen fortsatte til Kaupang. I strålende vær fikk alle et innblikk i Kaupangs betydning som handelssted.

8.6.02: Båttur på Farris
Det var 22 som hadde valgt å bruke denne vakre søndagen på Farris. Og det angret de nok ikke på.. En strålende dag. med hyggelig guiding og servering ombord.

26.9.02: Tor Bjørvik:.”Naturen som historiebok»
En meget engasjerende foredragsholder orienterte rundt 60 personer i Borgheim menighetssenter om kulturminner i utmark og hva andre kommuner har gjort for å registrere og bevare disse. Tilhørerne denne kvelden ble interessert i å gjøre noe også i vår kommune.

24.10.02: Egil Jahre: »Losskøyta Frithjof»
Skipsfører Egil Jahre, som tidligere har vært los og ordfører, holdt et fengslende kåseri for mer enn 55 fremmøtte i Borgheim menighetssenter.

Møte som vil bli bli holdt etter at redaksjonen av Njotarøy er avsluttet:

19.11.02: John-Kristian Kristensen: ”Nordover med Hurtigruten”.
Et lysbildekåseri fra mangeårige turer med forskjellige hurtigruter langs Norskekysten.

NJOTARØY
Årsskriftet har nå ca. 1300 abonnementer og ca. 700 abonnenter. Opplaget blir i år på 2700. Fjorårets utgave er praktisk talt utsolgt.

STIFTELSEN FAGERTUN
Som ny leder i stiftelsen er valgt John-Kristian Kristensen fra 18. juni 2002. Han etterfølger Grethe Horn, som går inn som varamedlem. Restaureringen er i god gjenge, og utearealene holdes velstelte takket være en solid dugnadsinnsats. I låvebygningen er rom i underetasjen ferdigstillet og sydveggen har fått ny kledning montert. På sidebygningen er pipen satt i stand, hovedbygningen har fått bedre belysning og nytt data-anlegg er montert i 2. etasje.

PROSJEKT AVISREGISTRERING
Basen er i stadig vekst og fruktbar kontakt tatt mellom Tønsbergs Blad og kulturkontoret ved Gunnar Jacobsen. Målet er økonomisk støtte til videre arbeid. Man arbeider også for en enda større tilgjengelighet til basen, på Biblioteket og forhåpentligvis også på Fagertun. Kjartan Dale har også i 2002 hjulpet mange med stoff og selv foretatt tusenvis av nye registreringer.

HELLA
Dugnaden på gravhaugene i Hella var 5. juni. 15 personer møtte frem, to fra kommunen samt en fra historielaget stilte med gressklippere. Det ble slått, klipt og raket. I det vakre været smakte det godt med kaffepause og for enkeltes vedkommende en forfriskende dukkert!

Fra Nordre Jensesund. Materialene er hugget og skåret på stedet. (Foto: Svein hermansen)

KULTURMINNEPROSJEKT MELLOM BOLÆRNE
Dugnaden på Mellom Bolærne har i år fortsatt med stor fremgang på Nordre Jensesund. Mye godt restaureringsarbeid er utført på bygningene. Det er felt trær og ryddet mye vegetasjon. Av tømmeret er det skåret bygningsmaterialer på stedet. Dugnadsgjengen fra historielaget utfører en stor jobb i samarbeidet mellom Nøtterøy kommune og Forsvarsbygg.

MEDLEMSTALL
Pr. 1.11.02 har historielaget 1090 medlemmer og holder vel fremdeles posisjonen som et av landets største.

STYRET
Det har vært avholdt 5 styremøter pr. 22.10.02 og behandlet 15 saker.

Follow Einar Hay-Hansson:

f. 1978. Med interesse for historie og utrustet med EDB-maskin, digitaliserer jeg Nøtterøy historielag. Send en mail hvis du lurer på noe web@notteroyhistorielag.no