«LUEN» – Om stedsnavn på Nøtterøy

posted in: Navnehistorie | 0

Av Per Velde – Njotarøy 2018

Tidligere i år fikk vi følgende melding fra Ivar Jensen: «Jeg har med interesse lest Per Veldes artikkel om stedsnavn på Nøtterøy i siste nummer av Njotarøy. Det fikk meg til å slå opp andre artikler om samme emne fra Historielagets arkiv. Der fant jeg en artikkel av Olav Hoff – «Noen nøttlandske sagn, eventyr og myter» – datert 29. januar 2016, men publisert første gang i 1987. Her ser jeg til min forskrekkelse at han binder navnet Luen til sagnet som har gitt navn til Duken, Barneskjær og Brudeskjær (han har ikke med Aslak – øya oppkalt etter brudgommen ifølge samme sagn). Nei, Luen – stedet mellom Hjemseng og Nesbryggen – har ikke noe med dette sagnet å gjøre. Det har en helt annen, mye mer jordnær, opprinnelse. For noen år siden skrev jeg en artikkel om nettopp dette.» Etter avtale med Ivar Jensen følger her hans artikkel.

Ivar Jensen: Slik er opprinnelsen til stedsnavnet «Luen»:

Den lille høyden mellom Hjemseng og Nesbryggen er kjent som Luen. Mange tror navnet henger sammen med sagnet som har gitt navn til Duken, Barneskjær, Brudeskjær og Aslak. Men luennavnet har ingenting med dette sagnet å gjøre.

Det kommer rett og slett fra Lunden. På nøtterøydialekt blir Lunden snart trukket sammen til Luen.

Stedet, som ble ryddet og bebodd sent på 1700- og begynnelsen av 1800-tallet, besto av en stor hasselnøttlund. Stedet ble derfor kalt Nøttelund – eller på dialekt: Nettælunn. Etter hvert selvfølgelig kun Luen.

Luen er delt i to – av den gamle veien mellom Hjemseng og nåværende Eidsvingen. Deler av veien har nå fått navnet Tørrfestveien. Andre deler av veien er nå forsvunnet i bebyggelse, men dukker delvis opp flere steder.

Nord for veien er Neslund – utgått fra gården Nordre Nes – og syd for veien – Kjølelund, utgått fra gården Østre Kjøle. Dette kan leses fra gårds- og bruksnummer fremdeles i dag. Cirka 1900 ble den gamle veien avløst av nåværende Nesbryggveien. Den gamle veien, Tørrfestveien, er nå vernet som kulturminne. Den burde fått navnet Luenveien.

Follow Per Velde:

f. 1944 i Arendal. Bosatt på Nøtterøy og medlem av Njotarøy-redaksjonen. Lektor med hovedfag i fransk, nå pensjonist fra Nøtterøy videregående skole. Har deltatt i lokalpolitikken og vært aktiv i Bevar Grønne Nøtterøy.