Møte med Tjøme Historielag

posted in: Forside | 0
Historisk møte mellom historielagene på Tjøme og Nøtterøy, vi ser f.v. Sven Erik Tholander, Stein Engh, Vigdis Kittang Ramstad, Bjørn E. Bjørgan, Svein Morten Olaussen, Tor Carlstedt, Jon Pande og Torbjørn Steen-Karlsen. (Foto: Tor Gervin)

Tjøme Historielag og Nøtterøy Historielag med Stiftelsen Fagertun møttes torsdag denne uka for å knytte nærmere kontakt, og i neste omgang dra praktisk nytte av hverandre. Også Hvasser og Brøtsø Historieforening var invitert til møtet, og kommer forhåpentlig med i et samarbeid til felles beste.

De tre historielagene i Færder kommune har alle sine spesialfelt. Samtidig arbeider de innen samme interesseområde. Lokalhistorie er viktig for identitet og tilhørighet. Her ligger det til rette for erfaringsoverføring og koordinering av arrangementer og aktiviteter.

På møtet var det gjensidig orientering om løpende arbeid og planer framover. Blant ulike temaer som ble drøftet var aktiviteter på Haug og Fagertun, søknader om økonomisk støtte, registreringsarbeid og digital bygdebok mv.

Smia på Fagertun har vært en suksess; her er det stor aktivitet. Også på Haug har man ønske om å få i gang en smie; et eksempel på mulig erfaringsoverføring.

Historielagene er gode naboer, det er ikke noe konkurranseforhold. Hvert år kommer det mange fra Tjøme, Hvasser og Brøtsø til Åpen dag på Fagertun. Nå inviteres Tjøme Historielag til å ha sin egen stand på stormønstringen på Fagertun, som i år blir 23. august.

Et både hyggelig og nyttig møte ble avrundet med omvisning rundt om i gamle og nye hus på den gamle lensmannsgården Fagertun – Nøtterøy bygdetun.