Rutebåttrafikken i Tønsberg-distriktet

posted in: Forside, Medlemsmøte | 1
Lokalrutebåten «Husø» 1909. (Bilde fra Rune Sørlies bok om fotograf-familien Th. Larsen)

– Før rutebåtenes tid kom man til byen med hest eller ved å ro. Dampmaskinen revolusjonerte kommunikasjonene i distriktet. Rutebåtene knyttet øyene til byen, og Tønsberg til hovedstaden, framholdt Jan Erik Larsen da han onsdag 16. mars holdt foredrag for et godt besøkt medlemsmøte i Nøtterøy Historielag.

I foredraget «Rutebåttrafikken i Tønsberg-distriktet» startet han med rutebåtene mellom Tønsberg og Kristiania/Oslo, helt fra hjuldamperen «Bjørn Farmand» kom i trafikk 17. mai 1855 – tre ganger i uka om sommeren, to om vinteren. «Bjørn Farmand» gikk denne ruta i 26 år.

Jan Erik Larsen fortalte om to «Tønsberg»-båter, den første kom i 1912 og den andre i 1923. Blant tilhørerne var det mange som nikket gjenkjennende da han hentet fram bilder av gamle «Jarlsberg» som gikk i rute Tønsberg-Kristiania fra 1879 til 1912, og nye «Jarlsberg» som kom i 1912 og var i rute Tønsberg-Oslo til 1954.

– Nye «Jarlsberg» hadde førsteklasse med plysjmøbler, røkesalong og damesalong, de kalte den «Fjordens dronning», sa foredragsholderen. Han fortalte også om rutebåter fra Grenland som var innom havner omkring Færder-øyene.

De fleste hadde nok hørt om flere av de lokale rutebåtene, men at det virkelig var så mange hadde vel bare noen sett for seg. Jan Erik Larsen hadde studert ulike kilder og kunne presentere en imponerende liste:

D/S Telegraf 1863 Øst- og vestsiden av Nøtterøy

Fram II 1919 Nøtterøy

Næsbryggsund Østsiden

Parat Østsiden

Foredragsholderen viste bilder og hadde litt å si om de aller fleste, men kunne ikke garantere at han hadde med absolutt alle små og mellomstore rutebåter i Tønsberg-distriktet.

Det var som alltid en hyggelig kveld i Historielaget, med et foredrag som påkalte stor interesse, kaffe og kringle, prat med venner og kjente, og endelig utlodning. Møtet ble ledet av Stein Engh, som overrakte blomster og hadde gode ord til kveldens foredragsholder.

Neste medlemsmøte på Borgheim menighetssenter er 20. april, da Tor Gervin holder foredraget «Nr. 91 Stomperud – en autentisk historie». På  Nøtterøy bygdetun, Fagertun, fortsetter serien med bedriftshistoriske foredrag. Bjørn Engaas forteller 30. mars om Nøtterø-banken, og Olav Bjørnli 27. april om Tønsberg Reperbane.

Takk og blomster til kveldens foredragsholder, Jan Erik Larsen, overrakt av møteleder Stein Engh.

Alltid hyggelig ved bordene på Historielagets møter i Borgheim menighetssenter.