Store skip i trangt sund

posted in: Forside, Sjøfartshistorie | 1

Av Tom Brodin – Njotarøy 2019

– Når de digre hvalkokeriene kom, var det akkurat som de dro med seg sjøen, og det tok noen minutter før vannet steg og vannstanden i sundet var normalt igjen.

Jon Espolin Johnson så det aldri selv, men refererer hva han har hørt fra slektninger med hytte på Verjø.

Han har sendt oss tre flotte bilder fra det rikholdige familiealbumet, og forteller at alle samlet seg på østsida av familieøya for å få med seg begivenheten. Det var nemlig på Nøtterøy-sida skipstrafikken gikk, ikke på Stokke-sida som nå, for det var det smaleste sundet som hadde den største dybden. Først for relativt få år siden, da en gigantisk oljeinstallasjon skulle slepes ut fra Kaldnes, ble den nye skipsleia gjennom det han kaller Brunsstadsundet, sprengt ut.

Rauabåt

På hovedbildet vårt ser vi et søkklastet lasteskip, som vi dessverre ikke klarer å lese navnet på.

– Fordi de hadde hele overbygningen akterut, ble de kalt «rauabåter», opplyser Johnson. Han forteller også at huset med søyleveranda oppe til venstre i bildet, tilhørte onkel Gisle og tante Gugus. Et Google-søk forteller at diplomaten Gisle Christian Johnson, født i 1894, var gift med den fire år yngre hollandske Augusta Ursula Adolphina Maria Pelgrom von Motz van Enghuizen, kalt Gugus Johnson.

Huset ser omtrent likt ut også idag, mens hytta helt nede ved sjøen er erstattet av ei ny hytte. Den gamle brant for ikke så mange år siden.

Signingsferd

Kong Olav ble signet i Nidarosdomen den 22. juni 1958. Signingsferden med Kongeskipet «Norge» gikk gjennom Verjøsundet 1. juli. I Tønsberg som var siste stopp før Oslo, dit kongen kom på 55-årsdagen sin, besøkte han Slottsfjellet.

Jon Espolin Johnson forteller at bildet, som viser båtfolk som hilser kongen, naturlig nok er tatt fra Kongsgården. For Verjø har selvfølgelig også sin egen konge.

Hvalkokeri

Bildet av hvalkokeriet Anglo Norse er tatt fra Nøtterøy i 1952, og til venstre i bildet kan vi se Kongsgården.

Ifølge den maritime nettportalen Lardex, var skipet bygd som damptankeren Maricopa i 1914 og solgt til det engelsk-norske Tønsberg-rederiet Anglo Norse i 1929 og ombygd til hvalkokeri. Også i 1956 byttet skipet eier, og den kjente Sandefjord-rederen Anders Jahre ga det navnet Janina. Da ble det oljetanker igjen, noe som også ble skipets skjebne, for i 1957 brant det og sank utenfor Portugal.

Anglo Norse var 425 fot lang, 57 fot bred, og hadde en dybde på 26 fot under vannflata.

Nær nabo med Sandefjord

Siden Verjø ikke ligger lengre unna enn en god stangfisker klarer å kaste med slukstanga, tror du kanskje at Verjø tilhører Nøtterøy. Det gjør øya ikke. Heller ikke Stokke lenger, men Sandefjord etter sammenslåingen 1. januar 2017. Litt rart, eller …?

Follow Tom Brodin:

f. 1953 og oppvokst på Nøtterøy. Har arbeidet som lærer i 25 år, hvorav 20 på Teigar ungdomsskole. Freelancejournalist i en årrekke. Fast ansatt i Øyene fra 2005 til 2010. Var aktiv i «Bevar Grønne Nøtterøy». Ga ut den dokumentariske e-boka «Med håpet som billett» sammen med den afghanske flyktningeungdommen Mustafa Haidari i 2014. Er medlem av Njotarøy-redaksjonen.

Latest posts from

Svar på Bj HaaveAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.