Da rutebåtene anløp Munkerekka

Motorbåten "Vestfjord" trafikkerte Glenne på Tjøme — Tønsberg på begge sider av Nøtterøy. Den var sertifisert for 88 passasjerer.
Motorbåten “Vestfjord” trafikkerte Glenne på Tjøme — Tønsberg på begge sider av Nøtterøy. Den var sertifisert for 88 passasjerer.

Olav Hoff:

Olav Hoff har i Vestfold Historielags årsskrift Vestfold-minne skrevet en rekke lokalhistoriske artikler om Tønsberg, Vestfjorden og strandstedet Munkerekka (1981-1983-1985). Nå gir han i Njotarøy noen glimt fra sagaen om rutebåttrafikken i Vestfjorden.

Passasjersertifikatet for "Vestfjord" fra 1912.
Passasjersertifikatet for “Vestfjord” fra 1912.

Nord for eiendommen Søndre Munkerekka (skilt ut fra Smidsrød mellom, gårdsnr. 5 og Smidsrød søndre, gårdsnr. 8) hadde vi omkring århundreskiftet i øst-vestlig retning et av øyas mange “svenskegjerder” (steingarder lagt opp svenske, innvandrede jordbruksarbeidere fra Bohuslån, se Helge Paulsen: Nøtterøy 188-årene, side 466ff.) Mot nord var dette steingjerdet grense mot eiendommene Aasly, gårdsnr. 3, bruksnr. 39 og Munkehomen, gårdsnr. 3, bruksnr. 37, nå kommunalt friareal.
Ved overenskomst mellom grunneierne J.A.Hoff, Inger Larsen, O.M.Løkse og Karl E. Pettersen (eier av Sjølyst, gårdsnr. 6, bruksnr. 4, som i 1902 var skilt ut fra Søndre Munkerekka), ble steingjerdet lagt ut til vei ned til sjøen og fjordbåtbrygge i enden av veien. Initiativet til dette var tatt under første verdenskrig av redaktør J.A.Hoff. Han var kommet til Tønsberg i 1892 som redaktør av venstreavisen “Tunsbergeren” og hadde i 1910 kjøpt part av Søndre Munkerekka, gårdsnr. 6, bruksnr. 3 til sommerbolig, som han kalte “Vestheim”. Huset ble ødelagt av brann i 1835. Hvalskytter Anton Maier satte opp nytt hus på branntomta, og “Vestheim” fikk nytt bruksnr. I 1912 ervervet J.A.Hoff også hovedbølet gårdsnr. 6, bruksnr. 1.
Inger Larsen på Aasly, gift med svensken Adrian Larsen, var datter av Helene Marie Gjertsdatter og sjømann Thor Henrik Nilsen på Øvre Munkerekka, gårdsnr. 6, bruksnr. 2, nå Munkerekkveien 2. (Se bilde i Helge Paulsen: Nøtterøy — 1800-årene, side 81.)
I sin erindringsbok “Mennesker jeg traff” (Tbg.1941) har J.A.Hoff gitt oss glimt av arbeidet med veien og rutebåtbrygga. Ytterst på steinbrygga ble det laget en forseggjort trebrygge med rekkverk og sitteplasser. Det var nok på tide, kommunikasjonsbehovet var blitt større, enda Lorens Berg så seint som i 1922 kaller Munkerekka “denne avkroken her”. Men herligheten varte ikke lenge, en to-tre år seinere tok isen hele greia, forteller J.A.Hoff i memoarboka.
Da Fjordgløtt Treskibsbyggeri sto ferdig i 1918, ble det oppført en solid trebrygge på Munkodden. Fjordbåtene, “Oscar”, “Kvik”, “Luna”, “Vestfjord” og “Vrengen”, hadde anløp her en tid, men det varte ikke lenge før rutebilene på Munkerekkveien hadde overtatt all kommunikasjon med Tønsberg.

 Restene av den gamle fjordbåtbrygga i Munkerekka. Fyrlykta på Munkholmen og Ramberg i bakgrunnen.

Restene av den gamle fjordbåtbrygga i Munkerekka. Fyrlykta på Munkholmen og Ramberg i bakgrunnen.
Follow Olav Hoff:

f. 07.04.09 på Kongsberg. Cand. philol. med fransk hovedfag i 1940. Hovedoppgave: «L'Exotisme de Chateaubriand». En rekke lokalhistoriske artikler i Vestfoldminne. Langs Lågen og i dagspressen. Utarbeidet registre for Vestfoldminne 1924-84. Formann Notterøy bygdebokkomité. Tidligere nestformann Nøtterøy Historielag.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.