John-Kristian Kristensen til minne

posted in: Til minne | 0
John-Kristian Kristensen

John-Kristian Kristensen døde fredfullt 1. oktober 2020, 92 år gammel.

Han var en viktig mann for utviklingen av Nøtterøy Historielag og Stiftelsen Fagertun. I en tidlig fase bidro han også aktivt i utviklingen av Mellem-Bolærens Venner.

Han har bidratt direkte til det redaksjonelle innholdet i Njotarøy og med foredrag på historielagets medlemsmøter.

I 2001 ble han varamann til styret i Stiftelsen Fagertun.  Dette var begynnelsen på et brennende engasjement for utviklingen av lensmannsgården Fagertun mot et lokalhistorisk senter.  Fra 2002 til 2009 var han styreleder for Stiftelsen Fagertun og var i tillegg flere år leder av stedets dugnadsgjeng. På denne tiden var han i tillegg styremedlem i Nøtterøy Historielag.

John-Kristian var en mann med uvanlig stor arbeidskapasitet og stort samfunnsengasjement.  Han var politisk engasjert også som kommunestyrerepresentant, Paul Harris Fellow og en tid president i Nøtterøy Rotary, styreleder i Vestfold krets og æresmedlem i Redningsselskapet, samt en dyktig og anerkjent næringslivsleder. Han blir også husket for sitt spesielle engasjement i etableringen og oppfølgingen av Østegaard MS senter.

I sitt virke som leder av Stiftelsen Fagertun nøt han stor respekt både innad og utad.  Han var en engasjerende og sterk leder, og ble ofte kalt «høvdingen» av sine nærmeste medarbeidere.  Han var en klar, omsorgsfull og motiverende leder.

Han hadde et stort nettverk og mange venner.  Disse brukte han aktivt i sitt arbeid til beste for lensmannsgården Fagertun.

I 2009 ble han utnevnt til æresmedlem i Nøtterøy Historielag. Dette som anerkjennelse for hans virke og engasjement i utviklingen av det som nå er Bygdetunet Fagertun.

Vi som nå er engasjert i Historielaget og i Stiftelsen Fagertun, er takknemlige for John-Kristians engasjement og innsats.  Det har lagt et godt utgangspunkt og gitt oss en arv som vi søker å forvalte og videreutvikle i John-Kristians ånd.

Fred være med hans minne.

Sven Erik Tholander, leder i Nøtterøy Historielag