«Njotarøy» med 100 sider lokalhistorie

posted in: Forside | 0
Årets julegave! framholder Tom Brodin (t.v.), som nå overtar som redaktør etter Signar Idland. (Foto: Tor Gervin)

Nøtterøy Historielags årsskrift «Njotarøy» i 37. årgang byr på 100 sider spennende lokalhistorie, trykt i 1900 eksemplarer med henimot halvparten til medlemmer inkludert i kontingenten og resten for løssalg. Distribusjon til medlemmer og utsalgssteder på øya skjer på dugnad, ellers med Posten. Årets julegave! framholder Tom Brodin, som nå overtar som redaktør etter Signar Idland.

Redaksjonskomiteen 2023 har sammen med Signar Idland og Tom Brodin bestått av Anne Elisabeth Christensen, Kari Joukoff, Svein Lundby og Per Velde.

Innholdet i årets «Njotarøy»

Om innholdet i årets «Njotarøy» skriver redaktør Signar Idland i forordet:

Nøtterøy IFs håndballag var på besøk i Tsjekkoslovakia i august 1968, like før stridsvognene rullet inn i landet og knuste dets frihetshåp. Åge Olsen og Øystein Hansen har delt denne spennende historien med Tom Brodin.

At tårnet i Nøtterøy kirke skjuler en ukjent skatt i form av gamle gravskjold er nok nytt for mange. Tor Wilhelm Carlstedt forteller mer om denne unike samlingen.

Arild Berg Karlsen gir oss historien om «Bussesvensen». Han var NS-medlem fra 1935 og til krigens slutt. Var med på å taksere jøde- og flyktningebo, men drev også med rutebiltrafikk og var med på å stifte Øybuss.

Peter Joukoff minnes nervepirrende dager da han som førstestyrmann på stykkgodsbåten «Askot» seilte med last fram og tilbake mellom Japan og Vietnam under Vietnamkrigen.

Historien til en av øyas eldste hytter, «Solvika» i Tenvik, har røtter tilbake til Svend Foyns dager. Kari Sommerseth Jacobsen og eksmannen og nåværende deleier av hytta, Øyvind Jaer, deler dens nesten hundreårige historie med oss.

På 1960- og 70-tallet var det mange kjellerband i distriktet og på øya vår. Øyvind Bakkeløkken forteller en morsom historie om bandet «PAIN», der han var trommis.

Nøtterøy Lærerlag er en saga blott, siden laget i 2002 gikk sammen med andre lærerorganisasjoner inn i det nye Utdanningsforbundet. Uansett mener vi at en markering er på plass i år, ved noe som kunne vært lagets 130-årsjubileum. Per Velde har bladd i gamle protokoller og gir oss et fornøyelig sammendrag av lagets historie fram til andre verdenskrigs slutt.

Under en utgravning i 1887 på Sjølyst på Smidsrød, ble det funnet et hengesmykke av gull, en såkalt berlokk av en form som ble brukt i keisertidens Rom. Tom Brodin forteller om hvordan dette smykket nå er gjenskapt.

Vibeke Eeg-Henriksen har fortalt Kari Joukoff om gamle dager i Brevik, her vil nok mange kjenne seg igjen.

Peder Olsen Syse fra Ulvik i Hardanger slo seg ned som lærer i Østre Moland, nord for Arendal, i 1870. Fem av hans sju barn endte opp på Nøtterøy, og ved hjelp av Peders oldebarn, Pål Syse, forteller Tom Brodin om Syse-slektas liv på øya.

Anne Elisabeth Christensen skriver om rørleggermester Olaf Berg Terjesens liv og levnet. Han var en av øyas store gründere, og datteren Unni har delt minner og bilder med Anne.

Så kan vi presentere en spennende arkeologisk nyhet som Njotarøy er først ute med. Etter interessante funn av diverse sølvgjenstander datert til rundt år 800 på Gipøjordene i 2017 og 2018, blir det fra i høst og fram til våronna gjennomført systematiske søk med metalldetektorer, med godt håp om nye funn i dette området.

Årsberetninger og en oversikt over Historielagets og Stiftelsens støttespillere avslutter årets utgave.

Etter syv år går jeg nå av som redaktør, og i den anledning vil jeg få takke redaksjonsmedlemmene og Historielaget for et fantastisk samarbeide. Stor takk også til alle våre bidragsytere og til de mange som har kommet med ideer til artikler, hjulpet oss med bildemateriale og annen kunnskap, uten dere ville dette årsskriftet ikke eksistert!

Jeg vil også framheve det gode samarbeidet med  icero Digital og Grafisk i Tønsberg, og spesielt den uvurderlige bistanden fra typograf Trond Holen med grafisk utforming av Njotarøy.

Tom Brodin tar over som redaktør fra 2024, så dere er i gode hender! står det å lese i den avtroppende redaktørs forord til «Njotarøy» 2023.

Fortsatt mye som ikke er fortalt

Også Kari Joukoff trer nå ut av redaksjonskomiteen etter mange års innsats, så her må påtroppende redaktør rekruttere nye folk. Tom Brodin vet hva han går til, ettersom han selv har vært med i redaksjonskomiteen i åtte år.

– Med all respekt for godt voksne folk som fortsatt har mye å bidra med, må vi med tanke for det videre løp nå også få inn noen yngre. Ellers er jeg ikke redd for tilgangen på stoff. Det er mye lokalhistorie som ikke er fortalt. Allerede har vi en artikkel klar for neste års utgave. Som ny redaktør er jeg opptatt av at historielagets styre og de nesten 800 medlemmene i historielaget kjenner sin besøkelsestid. Det er viktig at vi har god spredning både med temaer og forfattere. Noen har kanskje en historie å fortelle eller i det minste en idé, men kvier seg for å skrive – da har vi folk som kan ta skrivejobben, sier Tom Brodin.

«Njotarøy» 2023 er  i løssalg følgende steder:

• Norli Teie, Tønsberg og Tolvsrød
  • Nøtterø Bakeri & Konditori Teie og Borgheim