Innflytting i vevloftet på Fagertun

posted in: Fagerutn | 0
Nevenyttige husflidsdamer gleder seg til å ta i bruk det nye vevloftet på Fagertun, vi ser f.v. May Knutsen, Grete Vik, Torild Glosli og Kari Hillestad. (Foto: Tor Gervin)

Litt forsinket av koronavirus og smittevernregler er Nøtterøy Husflidslag endelig i gang med innflytting i det nye vevloftet i låven på Fagertun. I løpet av noen uker skal det meste være på plass med åtte vever, alt klart til aktiviteten forhåpentlig kommer i gang for fullt igjen til høsten.

Nøtterøy Husflidslag har siden 2012 hatt tilhold på Nøtterøy bygdetun – Fagertun, først i låvens underetasje og fra 2015 oppe med inngang via låvebrua. Der har Husflidslaget fram til nå disponert 100 kvm. Med 300 medlemmer og stor aktivitet ble det etter hvert behov for mer plass.

I fjor høst gikk dugnadsgjengen på bygdetunet i gang med innredning av ytterligere 60 kvm., som Stiftelsen Fagertun nå leier ut til vevloft for Husflidslaget.

Innredningen av vevloftet har vært en svær jobb. Dugnadsgjengen har trådt til med ca. 2000 arbeidstimer, og Sparebankstiftelsen DNB finansiering med 220 000 kroner fordelt på tilskudd både til Stiftelsen Fagertun og Nøtterøy Husflidslag.