Njotarøy 2020 klar for distribusjon

posted in: Forside | 0
Redaktør Signar Idland er fornøyd med tilgangen på stoff til årsskriftet Njotarøy. (Foto: Tor Gervin)

Nøtterøy Historielags populære årsskrift Njotarøy er levert fra Cicero Grafisk og klargjøres mandag for distribusjon til medlemmer og faste utsalgssteder.

Redaktør Signar Idland og en redaksjonskomité som ellers består av Tom Brodin, Kari Joukoff, Svein Lundby og Per Velde byr på 100 sider med spennende og interessant lokalhistorie.

Njotarøy 2020 er trykt i 2100 eks. og har artikler om spanskesyken, Leo Joukoffs dramatiske flukt fra revolusjonens Russland, Kristine Mathiasdatters klassereise fra Steinkloss til Veierland, hvalfangere i krig, ordfører Jonathan Johnson, læreren og forfatteren Ingvar Moe, Fulehuk fyr, Teie idrettspark, gamle stedsnavn, et barndomsminne fra krigen, et pæretre på kirkegården, en merkestein i skogen ved Gamle Hellavei og et 30 kvm. persisk teppe på Nøtterøy gård.

– Njotarøy er nå i 34. årgang, og fortsatt er det ingen mangel på stoff. Det er utrolig hva mange kan og vet! Allerede har vi sju artikler til neste års utgave. Ikke misforstå, vi er helt avhengig av folk som vil skrive, men samtidig har vi nesten et luksusproblem og en forklaringsutfordring når gode artikler må settes på vent, forteller redaktør Signar Idland.

Abonnement på Njotarøy inngår nå i årskontingenten til Nøtterøy Historielag, som er 300 kroner. Ektepar/samboere betaler samlet 450 kroner med ett eks. av årsskriftet. Medlemmer som bor på Nøtterøy, får heftet levert i postkassen før det åpne salget starter. Utenbygds medlemmer får heftet postsendt med portotillegg.

I løssalg koster Njotarøy 150 kroner. Njotarøy 2020 kommer i løssalg følgende steder:

– Norli bokhandel på Teie, Farmandstredet og Tolvsrød
– Kiwi Hjemseng og Vestskogen