Jødenes gripende historie

posted in: Forside | 0
Kveldens foredragsholder, Ulla Nachtstern, og Historielagets leder Sven Erik Tholander. (Foto: Signar Idland)

På et godt besøkte medlemsmøte i Nøtterøy Historielag onsdag 14. september fortalte Ulla Nachtstern, rådgiver ved Vestfoldmuseene, om de norske jødenes gripende historie under den annen verdenskrig. Hennes egen morfar, Moritz Nachtstern, var blant nazistenes ofre, og en av få norske jøder som mot alle odds på mirakuløst vis overlevde holocaust.

Vi fikk høre historien om Vestfold-familiene som ble rammet, og hvordan forholdene var og hvordan fangene ble behandlet på Berg interneringsleir før de ble deportert til Polen med D/S «Donau» fra Oslo den 26. november 1942 sammen med andre arresterte norske jøder, totalt 529 barn, kvinner og menn.
Mange kom for å høre om jødenes dramatiske historie.