Mellem-Bolærens Venner 25 år

posted in: Forside | 0
Mellem-Bolærens Venner og Færder nasjonalpark klar for åpen dag med mellom 400 og 500 besøkende. (Foto: Tor Gervin)

Kultur- og familiedag på Mellom Bolæren søndag 4. juni i anledning av at dugnadsvennene har holdt på i 25 år og at nasjonalparken er 10 år. En jubeldag i strålende vær med mellom 400 og 500 besøkende, aktiviteter og omvisninger for små og store, og mange velfortjente, gode ord fra ordfører Jon Sanness Andersen, nasjonalparkleder Anne Sjømæling, Helen Juell på vegne av Finn Wilhelmsen-stiftelsen og fra dugnadssjefen Ragnar Gunnarsen.

Gjennom 25 år har den største av de tre Bolærne-øyene, Mellom Bolæren, hatt sine trofaste venner som har restaurert gamle hus, ryddet landskap og hentet fram krigsminner. De første sju årene var det en gruppe med utspring fra Nøtterøy Historielag, siden 2005 organisert som Mellem-Bolærens Venner.

Historielaget med Thore Holm som leder fikk aller nådigst lov til å arrangere guidede turer, enda mange år før Nøtterøy kommune i 2004 overtok øya fra Forsvaret. Man var sjokkert over kulturminner som var i ferd med å gå tapt etter bosetting tilbake til 1600-tallet, tiden da øya fram til 1916 lå under Jarlsberg hovedgård og leiren der et ukjent antall sovjetiske krigsfanger endte sine liv. Kulturlandskap, utmarksbeiter og gamle ferdselsveier var fullstendig gjengrodd.

Etter rundt 80 000 arbeidstimer og rause tilskudd framstår Mellom Bolæren nå som en av de flotteste og mest spennende øyene i Færder nasjonalpark!

Olav Erikstad påtok seg å være første koordinator, da man satte i gang med å rydde trær, lage materialer og restaurere strandsitterplassen Nordre Jensesund. Endelig ferdig her, tok Finn Holland godt støttet av Rolf Nyhus initiativ til å danne Mellem-Bolærens Venner. Fram til da hadde arbeidet gått i Historielagets regi. Med en egen venneforening ble det mulig å gå direkte på kommunen og andre støttespillere for å få nødvendige tilskudd.

Ole Kristian Andersen ble første leder av Mellem-Bolærens Venner, etterfulgt av Ragnar Gunnarsen fra 2007, siden Bjørn Skogbakken et par år, inntil Ragnar Gunnarsen igjen trådte til som leder og det er han fortsatt i en alder av 80 år. Det er ellers mange godt voksne blant de 25 vennene, snittalderen er i dag nær 77 år.

Ragnar Gunnarsen leder Mellem-Bolærens Venner med stø hånd.

– Rekruttering har aldri vært noen stor utfordring. De som er med her, står gjerne på til alderen stopper dem, noen helt til de dauer, sier Ragnar Gunnarsen.

Han innrømmer ærlig at han visste ikke helt hva han gikk til, da vennegjengen etter ikke så lite diskusjon bestemte seg for å gå i gang også med naboplassen Rønningen og valgte ham som prosjektleder. Ved Rønningen sto skauen så tett at man nesten ikke kunne se det gamle og forfalne våningshuset.

– Men vi ble stadig flere venner. Jobben gikk som en røyk. Vi felte 836 grantrær (!), og i løpet av bare to år hadde vi fullført jobben også på Rønningen. Nå skulle vi i hvert fall ikke gjøre mer, men noen tuslet bort til Grevestua. Så satte vi gang der også med trefelling, maling, nytt tak og nytt uthus med overlevering til kommunen. Det ble på sett og vis noe av opptakten til Færder nasjonalpark, den kom i 2013. Siden har det vært mye arbeid i krigsfangeleiren, der vi blant annet har hentet fram veien. Etter det ble det trefelling og rydding i Samuelskilen og nå holder vi på i Ingerkilen, forteller Ragnar Gunnarsen.

Mellem-Bolærens Venner har også gitt en god håndsrekning til Fagertun, både med folk til dugnadsgjengen der og da det som den gang ble kalt Svingenhuset eller Torødhuset ble tatt ned for flytting og gjenoppføring som Skolestua på bygdetunet.

Helen Juell representerte Finn Wilhelmsens stiftelse, som har gitt 375 000 kroner til ny traktor – her med dugnadsvennene f.v. Bjørn Isaksen, Gerd Brattestå og Ragnar Gunnarsen.

Ragnar Gunnarsen skryter uhemmet av forholdet til kommunen, nasjonalparken og flere gode givere. Færder kommune bidrar hvert år med 150 000 – 160 000 kroner til drift, Sparebankstiftelsen Nøtterøy-Tønsberg har til sammen gitt omkring 1,5 millioner kroner til brygger, verktøy og utstyr, nå sist en slåmaskin, fylkeskommunen sørger for gratis transport og Finn Wilhelmsens stiftelse har nettopp gitt 375 000 kroner til en ny traktor.

– Ferdig blir vi aldri, og det er ikke meningen heller. Det kreves mye vedlikehold for at det som er gjort skal holdes i hevd. Og så er vi opptatt av formidling både av Mellom Bolærens rike historie og alt som er å se både av kulturminner og naturmangfold. Til høsten skal vi prøve å komme i gang igjen med et opplegg for skoleklasser. Elever på niende og tiende trinn i Færder-skolene skal komme til krigsfangeleiren for å høre om det som var, framholder Ragnar Gunnarsen.

Kultur- og familiedag med velfortjente, gode ord fra ordfører Jon Sanness Andersen t.h.