Lensmann Christen Egebergs gravminne

posted in: Forside | 0
Tor Carlstedt og Anne Lillelien Porter ved lensmannens gravminne på Nøtterøy kirkegård. Her ligger også hans nærmeste. (Foto: Tor Gervin)

Den gamle lensmannsgården Fagertun framstår nå som Nøtterøys flotte bygdetun. I den sammenheng er også lensmann Christen Egebergs historie hentet fram, både gjennom det som knytter seg til bygdetunet og flere artikler i årsskriftet Njotarøy. Men hvor mange vet at lensmannens grav fortsatt er å se på Nøtterøy kirkegård?

Lensmann Christen Egeberg 1809-1901

Tidligere leder av Stiftelsen Fagertun, Tor Carlstedt, forteller om lensmannsgraven i ulike gravminneregistreringer. Han viser vei. Anne Lillelien Porter i bygdetunets dugnadsgjeng lar seg ikke be to ganger. Gjennom mangfoldige arbeidstimer i hovedhuset og kontakt med etterslekten har hun et forhold til lensmannen og hans historie.

På kirkegården ser vi lensmannens gravminne like inntil muren mellom kirken og parkeringsplassen ved Nøtterø Steinhuggeri. Her er også gravminnene til lensmannens nærmeste.

I en artikkel i Njotarøy i 1996 skriver John M. Hovland, tidligere leder i Nøtterøy Historielag, om hvordan 102 år gamle Asta Martinsen på Gipø pleiehjem hadde fortalt ham at hun sammen med sin mor overvar begravelsesfølget fra sørgehuset Fagertun. Det hadde vært et imponerende stort følge. De sto i Røsselgata, som var full av mennesker som ville ta farvel med en stor og elsket personlighet.

Tønsbergs Blad skriver 17. januar 1901:

Lensmand Egebergs Begravelse foregik idag kl 1 1/2 fra Sørgehuset under overordentlig stor Tilslutning. I Sørgehuset sagde provst Hansen i en kortere Tale den Afdøde et sidste Farvel. Sørgetoget drog til Kirken, der var pyntet med Trær og Kranse og Lys og hvor Provsten fra prækestolen hold Mindetalen over den Afdøde.- med Udgangspunkt i det Ord: «Den Retfærdiges Ihukommelse er til Velsignelse».

Paa Baaren lagdes det en Krans fra Nøterø Kommune ved Ordføreren Hr. Cand. Johnson, fra Tjøme Kommune ved Hr. Ordfører Iversen og fra Amtets Lensmandsforening ved Hr. Lensmand Stensvold. Herredstyret deltok in corpore, og Kisten ble baaret til Graven af Herredstyremedlemmer. Marschaler var skipsreder A. O. Gundersen, Roppestad og Kommunekasserer Kjøle.

Lensmannsgården Fagertun, i vår tid øyas flotte bygdetun.