Nøtterøy Historielag vår og sommer 2023

posted in: Forside | 0
Vidar Ullenrød kommer på medlemsmøtet 15. mars for å fortelle historien om Rottenikken. (Foto: Tor Gervin)

Nøtterøy Historielag i godt samarbeid med flere andre aktører vil ha stor aktivitet vår og sommer 2023: Tre medlemsmøter med foredrag på Borgheim menighetssenter, to bedriftshistoriske foredragskvelder på Fagertun, påskeverksted på Fagertun, dugnad i Hella, flere Vardås-vandringer, ni lørdagskafeer og Åpen dag på Fagertun.

15.02: Nøtterøy Historielag har årsmøte/medlemsmøte på Borgheim menighetssenter. Etter årsmøtet holder Cecilia Gustavsen, Vestfoldmuseene foredraget «Tunsberghus, en av Norges fire riksborger».

02.03: I samarbeid med Sparebankstiftelsen Nøtterøy-Tønsberg arrangerer Nøtterøy Historielag bedriftshistorisk foredragskveld i underlåven på Nøtterøy bygdetun, Fagertun. Trygve Egenes holder foredraget: «Vinghøg mek. Verksted – Et lokalt forsvarsindustrielt eventyr».

15.03: Nøtterøy Historielag har medlemsmøte på Borgheim menighetssenter. Vidar Ullenrød holder foredraget: «Historien om Rottenikken».

26.03: Nøtterøy Husflidslag arrangerer førpåskeverksted på Nøtterøy bygdetun, Fagertun. En hyggelig familiedag med kafé, salgsboder, husflid og håndverksaktiviteter. Nøtterøy Historielag arrangerer omvisninger i hovedhuset, bryggerhuset og skolestua.

13.04: I samarbeid med Sparebankstiftelsen Nøtterøy-Tønsberg arrangerer Nøtterøy Historielag bedriftshistorisk foredragskveld i underlåven på Nøtterøy bygdetun, Fagertun. Adm. dir. Morten H. Olsen Nauen holder foredraget: «Olsen Nauen Klokkestøperi – En spesiell bedrift etablert 1844 og eneste i sitt slag i Norge».

19.04: Nøtterøy Historielag har medlemsmøte på Borgheim menighetssenter. Kulturminneforsker Eli Ulriksen holder foredraget: «Teie ubåtstasjon 1918-1940».

23.04: Tove Elisabeth Nygaard leder vandring og forteller om historien på Vardås fort. Nøtterøy Historielags medlemmer er spesielt invitert.

08.05: Nøtterøy Historielag og Nøtterøy Rotary har dugnad på gravfeltet og friområdet i Hella.

17.05: Nasjonaldagen med tale og bekransninger i Fagertun-parken.

21.05: Tove Elisabeth Nygaard leder vandring og forteller om historien på Vardås fort. Nøtterøy Historielags medlemmer er spesielt invitert.

17.06: Nøtterøy Husflidslag arrangerer den første av i alt ni lørdagskafeer på Nøtterøy bygdetun, Fagertun. Nøtterøy Historielag arrangerer omvisninger i hovedhuset, bryggerhuset og skolestua.

18.06: Tove Elisabeth Nygaard leder vandring og forteller om historien på Vardås fort. Nøtterøy Historielags medlemmer er spesielt invitert.

20.08: Nøtterøy Historielag m.fl. arrangerer Åpen dag på Nøtterøy bygdetun, Fagertun. Aktiviteter for barn og voksne, kafé, omvisninger i hus og samlinger.

Follow Tor Gervin:

Ass. nettredaktør