Skomakerverksted på bygdetunet

posted in: Fagerutn | 0
Noe utstyr har man allerede, vi ser f.v. Jon Pande, Kai Hugo Bogen og Stein Engh. (Foto: Tor Gervin)

Nå blir det skomakerverksted på Fagertun! For tid tilbake overtok Nøtterøy Historielag en del skomakerutstyr, som man finner plass for når bygdetunets dugnadsgjeng får ryddet unna i et rom i bryggerhuset. Kai Hugo Bogen, som drev skomakerverksted i Tønsberg inntil for to år siden, bistår med råd og dåd. Kanskje har han også noe gammelt håndverktøy, sånn at det blir et ordentlig skomakermuseum.

– Synd jeg ikke hørte om dette tidligere. Da hadde jeg nok hatt noe mer utstyr, men jeg kunne jo ikke ta vare på så mye etter at jeg stengte skomakerbutikken min i Sverres gate. Noe skal vi likevel få til. Her blir det skomakerverksted, forteller Kai Hugo Bogen.

Han er i denne sammenheng en viktig ressursperson. Kai Hugo Bogen har vært leder av Norges Skomakerforbund og var den siste aktive skomaker med både svennebrev og mesterbrev mellom Oslo og Kristiansand. Introdusert for skomakerfaget gjennom sin svigerfar, startet han sin første skomakerbutikk i Oslo i 1973, før han flyttet hjem til Nøtterøy og åpnet butikk i Torvhallen i 1986 og i Kong Sverres gate i 1990.

På Nøtterøy bygdetun er det en rolledeling på den måte at Historielaget står for samlingene og ellers har flere håndverksgrupper, mens stiftelsen forvalter bygninger og tomtegrunn. Denne uka hadde Historielagets Stein Engh og Jon Pande et møte med Kai Hugo Bogen, for å dra i gang jobben med å rigge til skomakerverkstedet. I løpet av mars skal det vesle rommet i bryggerhuset være ryddet og klart, slik at man kan få på plass det man har av gammelt utstyr. Håpet er at skomakerverkstedet på Fagertun skal stå klart i løpet av året.