Svein Lundby til minne

posted in: Forside | 0
Svein Lundby foran den staselige hovedbygningen på Nøtterøy bygdetun, Fagertun.

Svein Lundby døde 19. april, 86 år gammel. Han ble født 2. mars 1938 i Ås kommune i Akershus, men bodde mesteparten av sitt voksne liv på Føynland. Han levde et særdeles aktivt liv og etterlater seg utrolig mange og gode minner hos alle oss som kjente denne praktkaren, enten det var i privatlivet, i skolen, i politikken, i journalistikken eller i Nøtterøy Historielag.

Svein var et svært positivt menneske med stort engasjement og stor kunnskap. Han var utdannet lektor og var en meget populær lærer ved Nøtterøy videregående skole, der han underviste i historie, engelsk og samfunnsfag.

Svein var også sterkt engasjert i lokalpolitikken og han møtte i Nøtterøy kommunestyre i mange perioder fra 1975 og framover. Først som representant for SV og seinere for Felleslista, som ble dannet mellom SV og Rødt i 1999. Han ga seg i kommunepolitikken i 2007 og mottok da fortjent heder for sin mangeårige innsats.

Svein var i sin tid svært aktiv og engasjert i nærmiljøet som leder i Føynland Vel, og han var med på å starte Føynland Blad «Til orientering om felles ve og vel». Han var også bidragsyter til Husøy og Foynland IFs jubileumsbok «Best på Ø’en» som ble utgitt i 2023.

Etter at han ble pensjonist ble han frilansjournalist i lokalavisa «Øyene», der han blant annet skrev artikler som speilet hans patriotisme for Føynland og livet der.

Svein Lundby ble også en viktig ressurs for Nøtterøy Historielag, der han satt 6 år i Historielagets styre, hvorav ett år som styreleder. Han var også styremedlem i Stiftelsen Fagertuns styre i 4 år.

I 2014 ble Svein redaktør av Historielagets årsskrift «Njotarøy» og var i de følgende årene medlem av redaksjonen. Her kunne vi nyte godt av Sveins gode humør, hans kreativitet og ikke minst hans enorme interesse for og kunnskap om vårt lokale øymiljø og dets spennende historie. Denne kunnskapen omsatte han til en rekke interessante artikler i «Njotarøy» gjennom mange år.

Også de siste årene, selv etter at helsen sviktet, møtte han trofast på Historielagets medlemsmøter på Borgheim menighetssenter og på de bedriftshistoriske foredragene i underlåven på Nøtterøy bygdetun, Fagertun. Han deltok på sitt siste redaksjonsmøte i «Njotarøy» uken før han gikk bort.

Svein var usnobbete og sosial, raus og omsorgsfull – alltid hyggelig og god å være sammen med, og vi er mange som nå føler et stort savn.

Våre kondolanser og tanker går til Berit og familien.
Vi lyser fred over Sveins minne.

Sven Erik Tholander

styreleder i Nøtterøy Historielag