Høstens medlemsmøter i Historielaget

posted in: Forside | 0

Håøya ved unionsoppløsningen, Hvalfangsten i Sørishavet, Magnus Lagabøte og Landsloven – Nøtterøy Historielag har sikret seg gode fortellere med interessante foredrag for høstens medlemsmøter på Borgheim menighetssenter.

Erlend Larsen holder 11. september foredrag om Håøya ved unionsoppløsningen. Etter 500 år i union med Danmark og Sverige ønsket nordmenn seg ut av unionen. Håøya fort ble bygget som endel av forberedelsene. I skjebneåret ble fortet en svært viktig brikke ved bevoktningen av vår sjøgrense. Det meste av vår marine hadde sitt utgangspunkt i Melsomvik.

Tore Simonsen holder 16. oktober foredrag om Hvalfangsten i Sørishavet. Kveldens foredragsholder reiste på hvalfangst i 1960, da han var 15 år og 2 dager gammel – som messe/bysse/dekksgutt på en hvalbåt med 14 mann om bord. Tore Simonsen vet å fortelle at fangsten i Sørishavet tok slutt i 1968, ikke på grunn av mangel på hval, men fordi det ikke lenger var penger å tjene.

Cecilia Gustavsen holder 13. november foredrag om Magnus Lagabøte og landsloven. Nøtterøy Historielag markerer landslovjubileet.Magnus Lagabøtes landslov av 1274 er en av de store begivenheter i norsk og europeisk historie. Den endret kongeriket fra et vikingesamfunn til et rettssamfunn, og ble brukt helt fram til 1687.

På Nøtterøy bygdetun, Fagertun, fortsetter serien med bedriftshistoriske foredrag. Hvilke bedrifter og når annonseres så snart dette er på plass.