Ordføreren: – Det er bare helt fantastisk!

posted in: Forside | 0
Ordfører Jon Sanness Andersen innviet den nye Fagertun-smia, her assistert av stiftelsens styreleder Jan Tønnessen. (Foto: Tor Gervin)

Med bygdetunet i hvit vinterdrakt og noen friske blå grader, kom det mange besøkende til «Jul på den gamle gården». Ordfører Jon Sanness Andersen foresto høytidelig åpning av den nye Fagertun-smia, og Skjærgårdskvinnene sang opp skikkelig julestemning! Små og store hygget seg, var rundt om til salgsboder, husflids- og håndverksaktiviteter, benyttet anledningen til se seg om i hus og samlinger, varmet seg ved bålpannene og fikk seg en tallerken julegrøt. Historielaget og Husflidslaget sto for nok en flott dag på Nøtterøy bygdetun, Fagertun! Takk til alle som kom, og takk til alle frivillige som stilte opp!

– Det er bare å bøye seg i hatten! Ordføreren gjorde Heidi Wengs ord til sine, da han innviet  den nye smia, som er oppført på dugnad med gammelt tømmer fra et hus som opprinnelig sto på Gåsøy og siden i Nesbryggveien. Han skrøt uhemmet av frivillighetsarbeidet på bygdetunet, og mintes hvordan den gamle lensmannsgården lenge var i forfall og for unger et skummelt, men yndet utfartssted.

– Det dere har fått til her siden oppstart og som dere fortsatt får til av aktivitet, rehabilitering og nybygg med gammelt utgangspunkt, er bare helt fantastisk! Det er flott å se at dere har klart å holde aktiviteten oppe på tross av pandemi og restriksjoner. Det har helt sikkert vært krevende, men det at vi står her i dag er jo et levende bevis på at aktiviteten ikke har stoppet opp. Det er viktig for samfunnet, og viktig for dere som bruker fritiden her. Det å kunne bidra og gjøre noe meningsfylt er med på å holde oss alle friske, sa ordfører Jon Sannes Andersen. Han fortalte at Færder er en av landets tre modellkommuner, når 2022 skal være frivillighetens år.

Follow Tor Gervin:

Ass. nettredaktør