Årsberetning 2000

Kasserer: Knut Mello
Sekretær: Bente Dyrhaug
Styremedlem: Ivar Gulliksen
Varamenn: Gunnar Faber, Terje Fr. Gulbrandsen, Vera Hansen, Svein Hermansen og Brita Loeng.

NJOTARØY
Redaktør: Terje Fr. Gulbrandsen. Redaksjonskomite: Lisbeth Higley og Svein Hermansen (foto)

HELLA Rena Andersen (leder), Vera Hansen og Ivar Gulliksen

STIFTELSEN FAGERTUN Terje Fr. Gulbrandsen (leder), Ivar Gulliksen og Gunnar Faber

PROSJEKT AVISREGISTRERING Kjartan Dale og Tore Dyrhaug

ARRANGEMENTER

8.2 00: Årsmøte Møtet ble holdt i Teie kirke og samlet over 200 medlemmer. Nestleder Lisbeth Higley trakk seg på årsmøtet etter 15 år i styret. Hun fikk mange rosende ord av styreleder Thore Holm. Etter årsberetning, regnskap og valg, som for øvrig plasserte Rena Andersen i styret og Brita Loeng som nytt varamedlem, underholdt kåsør og humorist Øyvind Thorsen og teatergruppen «De spenna gærne».

7.3.00: Georg Apenes: «Retten til å vite, retten til å bli glemt» Datatilsynets formann delte sine data — og registertanker for et stort og lydhørt publikum på 73 personer i Borgheim menighetssenter.

6.4.00: WencheTenvik/Wanda Heger: «Norske kvinner i krig»
75 mennesker møtte frem i Teie kirke for å være med på de to damenes opplevelser under krigen, levendegjort med film og foredrag.

28.5.00: Søndagstur til Karljohansvern, Horten På årets sommertur besøkte de 48 påmeldte Den norske løve (Vealøs) og Marinemuseet. Lunsj ble servert i det tradisjonsrike Sjømilitære samfunn.

Juni og august 2000: Turer til Mellom Bolærne og Håøya Historielagets leder Thore Holm guidet i alt 190 personer fordelt på fem turer til Mellom Bolærne. Historielaget i samarbeid med kommunens tusenårskomite gjennomførte to kveldsturer til Håøya med Thore Holm som guide.

Nøtterøy Historielags turdeltakere samlet foran slottet 30. juli 2000. Foto: Tor Svendsen.

30.7.00: Busstur til Oslo med omvisning på Slottet Femti deltagere fikk en meget interessant omvisning i det nyrestaurerte slottet. Det var nok første og siste gang for de fleste… I tillegg åpnet dagen med en uformell rundtur på egen hånd på Folkemuseet.

19.9.00: Domprost Magne Storli: «Viking-ene — ikke bare røvere» Høstens første møte samlet 76 interesserte tilhørere i Teie kirke der Storli med kåseri og lysbilder fremstilte vikingene også som kunst og kulturformidlere. Han viste også bilder av det storslagne Bayeux-teppet. Historielagets leder Thore Holm viste bilder fra de eldste funn på Nøtterøy.

10.10.00: Ragnar Aasland og Erling Dittmann: «Nå tutærm på Kaldnes» 130 mennesker møtte opp i Teie kirke for å høre om Kaldnes’ historie av den tidligere direktøren Ragnar Aasland. Etter kaffen opptrådde Erling Dittmann med en minikabaret med allsang og ny vise komponert for anledningen. Flere Nøtterøy-historiske bøker ble solgt denne kvelden.
Møte som vil bli holdt etter at redaksjonen av Njotarøy er avsluttet.

28.11.00: Thore Holm: «Nøtterøybilder» Historielagets leder har gjennom flere år samlet verdifullt fotomateriale fra Nøtterøy og vil fortelle og vise oss godbiter fra denne samlingen i Teie kirke.

NJOTARØY Årsskriftet har nå nesten 700 abonnenter, og det vil som i fjor komme i et opplag på 2500.

STIFTELSEN FAGERTUN Aktiviteten er fremdeles stor, og arbeidet er nå kommet så langt at konkrete planer for bruken av Fagertun skal utarbeides i løpet av vinteren.
Stiftelsen og historielaget er i forhandlinger med kommunen om i hvilken grad vi kan utnytte utearealene. Dugnadsgjengen er nå oppe i nesten 7000 dugnadstimer siden starten.

PROSJEKT AVISREGISTRERING Databasen vokser stadig og har nå 250 000 registreringer fra Tønsbergs Blad frem til 1988. Måler er å fullføre registreringer frem til 1990. Og det er en stadig økende interesse for databasen.

HELLA Vårens dugnad, 20. mai, samlet 17 mennesker som gjorde en fin innsats på gravfeltet.

MEDLEMSTALL Pr. 11.10 har historielaget 1032 betalende medlemmer.

STYRET Det har vært avholdt 7 styremøter pr.17.10.00 og behandlet 22 saker.

Follow Einar Hay-Hansson:

f. 1978. Med interesse for historie og utrustet med EDB-maskin, digitaliserer jeg Nøtterøy historielag. Send en mail hvis du lurer på noe web@notteroyhistorielag.no

Latest posts from

Legg inn en kommentar