Falkonering – medlemsmøte i Historielaget

posted in: Forside, Medlemsmøte | 0

Falkonering er spesielt og fjernt fra våre områder, tenkte jeg når jeg hørte hva kveldens tema på medlemsmøtet 13. september 2023. Jakt med falk er det vel bare noen rikinger i Midtøsten som holder på med tenkte jeg, og sånn er det kanskje i dag. Men slik var det ikke i gamle tider og falk og hauk fra Norge var gjeve saker.

Ragnar Orten Lie fra Vestfold og Telemark fylkeskommune dro oss igjennom en spennende og fascinerende historie om den ypperste overklasse der jakt med rovfugl var noe av de flotteste man kunne holde på med. Dette var forbehold langt på vei de kongelige og det var særdeles eksklusivt. Jakten var både lovbeskyttet og hadde ingen lav eller ingen praktisk betydning som jaktform, dette var kun et statussymbol. Derimot var det et viktig middel i diplomatiet.

Ragnar Orten Lie

En fugl, gjerne falker, var ekstremt kostbart å anskaffe og risikoen var også særdeles høy. En fugl kunne koste opptil 400 000 kr og dødeligheten det første året var opptil 70%. Dessuten burde man ha flere fugler for å kunne drive jakt. Men kostnadene stopper ikke der, for fuglene trengte et jaktlag bestående av et kobbel hunder og hester som alle måtte være samtrente med fuglene og så klart mange ansatte som både trente, jaktet og holdt alt vedlike, da man hadde egne falkegårder. Hertugen av Burgund har 88 mennesker fulltidsansatt ifølge lønningslisten for falkegårdene sine.

De norske kongen var sentrale i fangst av rovfugl, da dette var høyt verdsatte objekter blant de kongelige. I Norge var det tilgang på fugler og det er godt dokumentert at skatter kunne betales med falker og det ble ofte brukt som gaver blant de kongelige.

Magnus Lagabøter skjerpet landsloven ved at Kongen nå eide alle falker i fjellene og falker som skulle selges skulle tilbys kongen først.

I Gokstadhaugen fant man to hønsehauker, samt hunder og hester. Det er tydelig at den som ble begravet i Gokstadhaugen ble begravet med et fullt jaktlag for rovfugljakt eller falkonering som er det korrekte navnet.

Ønsker du å lære mer om falkonering, følg med om Ragnar holder fler foredrag og du kan lese mer på fylkeskommunens nettsider.

Follow Einar Hay-Hansson:

f. 1978. Med interesse for historie og utrustet med EDB-maskin, digitaliserer jeg Nøtterøy historielag. Send en mail hvis du lurer på noe web@notteroyhistorielag.no