Brannforebyggende tiltak på Fagertun

posted in: Forside | 0
Et tjuetalls nøkkelpersoner fra styret i stiftelsen, dugnadsgjengen, historielaget, husflidslaget og knivlaget for en gjennomgang med brannrådgiver Anders Arnhus.

– Brann på Fagertun må forebygges! I gamle trehus utvikler brann seg seg fort, med fare for brannsmitte til flere bygninger. Det er begrenset hva brannvesenet kan gjøre om en brann er blitt stor, framholdt brannteknisk rådgiver Anders Arnhus i PiD Solutions.

Stiftelsen Fagertun samlet i kveld et tjuetalls nøkkelpersoner fra styret i stiftelsen, dugnadsgjengen, historielaget, husflidslaget og knivlaget for en gjennomgang av eiers og ulike brukeres ansvar, og hva man forholder seg til med hensyn til risiko og aktuelle brannforebyggende tiltak.

På Fagertun har man gjort mye med rømningsveier, slokkeutstyr, alarmanlegg og regler knyttet til bruk. Så er det her som andre steder også forbedringspotensial. Gjennomgangen med en profesjonell brannrådgiver var tankevekkende og nyttig. Stadig samles det mange mennesker på Fagertun. Verneverdige hus og antikvariske samlinger er uerstattelige.