Njotarøy i 36. årgang

posted in: Forside | 0
Fortsatt er det mye som ikke er fortalt. Redaksjonen har stadig god tilgang på stoff, forteller Njotarøy-redaktør Signar Idland. (Foto: Tor Gervin)

Nøtterøy Historielags trofaste årsskrift, Njotarøy, er klart fra trykkeriet og levert i postkasser og til utsalgssteder rundt om på øya og i byen. Redaktør Signar Idland (bildet) og en redaksjonskomité som ellers består av Tom Brodin, Anne Elisabeth Christensen, Kari Tatjana Joukoff, Svein Lundby og Per Velde byr på 100 sider Nøtterøy-historie med stor spennvidde.

Njotarøy i 36. årgang har flere artikler om dramaet for 45 år tilbake, teltsaken som fikk oppmerksomhet over hele landet og som fikk Ole Paus til å skrive sin berømmelige nidvise «Show-down i Nøtterøy – en kommunal vestern». Her står også å lese om utvandrede nøttlendinger til Island, Nils Stensvold som var lensmann i 25 år, sportshandler Sverre Mysen, historiens første Tønsberg-dag, jøder som ble deportert og som kom seg unna, eiendommen Morgengry på Føynland, da Trygve Bratteli var 16 år og dro på hvalfangst, Anne Katrine som ikke kunne dy seg da hun møtte Hitler, narkotika og prostitusjon ved Gamle Hellavei, den gang vi fiska hvitting til kveldsmat og hva som hendte med eiendommen Verdun som kommunen fikk i testamentarisk gave. I god tradisjon forteller Njotary 2022 også om året som gikk både i Nøtterøy Historielag og på Nøtterøy bygdetun, Fagertun.

Bidragsytere til årets Njotarøy: Inga H. Andreassen, Tom Brodin, Anne Elisabeth Christensen, Lars Egeland, Norvald Fuglestrand, Kari Tatjana Joukoff, Svein Lundby og Inger Kari Stensvold.

– Gjennom 36 år siden det første Njotarøy i 1987 er det i dette årsskriftet samlet og skrevet mer enn 3500 sider lokalhistorie! Artiklene blir etter hvert digitalisert og gjort søkbare på historielagets nettsider. Fortsatt er det mye som enda ikke er fortalt. Vi har stadig god tilgang på stoff, og allerede tre artikler klar for Njotarøy 2023, forteller redaktør Signar Idland.

Njotarøy 2022 er trykt i et opplag på 1900 eksemplarer. Prisen er uforandret, 150 kroner i løssalg. For Nøtterøy Historielags godt og vel 800 medlemmer inngår abonnement på årsskriftet i kontingenten. Årsskriftet er å få kjøpt følgende steder:

• Norli Teie, Farmannstredet og Tolvsrød
  • Meny Skallestad