Fra lensmannens tid på Fagertun

posted in: Forside | 0
Her i finstua skal de flotte portrettmaleriene på veggen, forteller dugnadsdamene Grete Bettum (t.v.) og Bjørg Tholander. (Foto: Tor Gervin)

Nøtterøy Historielag har fra etterkommere av Christen C. og Olava Fredrikke Egeberg nå fått unike, gamle klenodier fra den gang Fagertun var lensmannsgård. Det dreier seg om flotte portrettmalerier som viser lensmannsparet i yngre år, flere fotografier og et sett med teskjeer i sølv med initialene til ekteparet Egeberg.

Det er familien Nissen i Oslo som lar dette inngå i samlingene på Nøtterøy bygdetun, Fagertun. Der vil dette få sin plass i en av de staselige stuene i hovedhuset fra 1848. Fra tidligere har Nøtterøy Historielag fra familien Muus-Falck i Bergen fått lensmannens gamle kaminur, som utfyller inventaret på lensmannskontoret. Hovedhuset er innredet med tidsriktig interiør fra den gang dette var lensmannsgård, men dette er ellers ikke inventar som har tilhørt de som bodde på gården.

Flotte malerier av Christen C. Egeberg og Olava Fredrikke f. Olsen, lensmannsparet på Fagertun.

Lensmann Christen C. Egeberg (1809-1901) ble født på Ekeberg i Vestre Sem. Faren døde samme år som han ble født, og dermed kom han til å vokse opp hos sin onkel på Barkåker. Christen C. Egeberg og Olava Fredrikke f. Olsen (1815-1904) fra Ågårdstrand ble gift i 1841, sammen fikk de fem barn.

Fagertun var ikke en gård fra gammelt av. Christen C. Egeberg etablerte gården ved oppkjøp av flere parseller fra Lasken, Søndre Smidsrød og Øvre Tanstad. Våningshus, bryggerhus, låve og stabbur er fra årene 1846-1858. Fagertun skulle bli et makt- og styringssentrum på Nøtterøy, og framstår i dag som et monument over en rik tidsepoke i Nøtterøys historie.

Christen C. Egeberg var en aktiv mann. Ikke bare var han lensmann på Nøtterøy og Tjøme og drev Fagertun-gården, han var også skipsreder som eide tre seilskuter og finansierte en fjerde, medlem av herredsstyret, ulønnet kommunekasserer, valgmann den gang det var indirekte valg til Stortinget, han var med på å stifte Tønsberg og omegn Landboforening, med på å etablere Nøterø Sogns Sparebank og var bankens styreleder i flere år.

Christen C. Egeberg ble i 1888 tildelt Kongens fortjenstmedalje. Ved hans begravelse i 1901 var Røsselgata full av mennesker som ville ta farvel med en stor og elsket personlighet.

Etter lensmannens død ble Fagertun solgt og hadde i alt sju eiere fram til kommunen i 1991 kjøpte gårdstunet med 17 mål tomt og i 1993 sammen med Nøtterøy Historielag etablerte Stiftelsen Fagertun.

Stiftelsen forvalter tomtegrunn og bygninger på Fagertun, som gjennom rause bidrag og mye godt arbeid er blitt Nøtterøys flotte bygdetun. Det meste av samlingene på Fagertun tilhører Nøtterøy Historielag, som nå altså har fått flere unike, gamle klenodier fra den gang Fagertun var lensmannsgård.

Fagertun i lensmannens tid – et unikt, gammelt bilde som nå inngår i Nøtterøy Historielags samlinger.