Høstens program i Nøtterøy Historielag

posted in: Forside | 0
De bedriftshistoriske foredragene i underlåven på Fagertun samler fulle hus. Det blir to nye foredrag denne høsten, om Jarlsberg Hovedgård 28. september og H. Henriksen Mek. Verksted A/S 26. oktober.

Med tre medlemsmøter, to bedriftshistoriske foredrag, dugnader og «Jul på den gamle gården» blir det en aktiv høst i Nøtterøy Historielag. Arrangementene retter seg mot et bredt publikum og er åpne for alle.

• Onsdag 14. september har Historielaget medlemsmøte på Borgheim menighetssenter kl 1830. Rådgiver ved Vestfold-museene, Ulla Nachtstern, holder foredraget «Jødene i Vestfold under og etter krigen». Hennes morfar, Moritz Nachtstern, var en av de deporterte jødene fra Berg interneringsleir. Han berget livet ved å arbeide i Hitlers falskmynteri i Sachsenhaussen.
  • Mandag 26. september er det dugnad på gravfeltet og friområdet i Hella, i godt samarbeid mellom Historielaget og Nøtterøy Rotary. Vi starter kl 1730 for å få gjort en jobb før kveldsmørket faller på. Senere blir det antakelig også høstdugnad i Fagertun-parken, men denne er enda ikke berammet.
  • Onsdag 28. september inviterer Historielaget og Sparebankstiftelsen Nøtterøy-Tønsberg til bedriftshistorisk foredrag i underlåven på Nøtterøy bygdetun, Fagertun, kl 1830. Stamhusbesitter Nicolaus Wedel Jarlsberg holder foredrag om Jarlsberg Hovedgård.
  • Onsdag 12. oktober har Historielaget medlemsmøte på Borgheim menighetssenter kl 1830. Per Evtun holder foredraget «Medisinsk historie i Tønsberg». Sammen med sin kollega Karl Wilhelm Wefring startet han i 1998 Medisinsk historielag ved Sykehuset i Vestfold.
  • Onsdag 26. oktober inviterer Historielaget og Sparebankstiftelsen Nøtterøy-Tønsberg på ny til bedriftshistorisk foredrag i underlåven på Nøtterøy bygdetun, Fagertun, kl 1830. Denne gang er det historien til en av Tønsbergs eldste eksisterende bedrifter, H. Henriksen Mek. Verksted A/S, som ble grunnlagt av smeden Henrik Henriksen i 1856. Foredragsholder: Trygve Egenes.
  • Onsdag 16. november har Historielaget medlemsmøte på Borgheim menighetssenter kl 1830. Svein-Tony Gårdsø holder foredraget «Haabet som brast», om Svend Foyns ishavsskute som forliste med tap av 44 menneskeliv, et spennende foredrag om en tragisk hendelse.
  • På Nøtterøy bygdetun, Fagertun, arrangeres «Jul på den gamle gården» med skoleelever fredag 2. desember og familiedag med åpen gård lørdag 3. desember kl 1130-1530. Her blir det salgsboder, kaféutsalg, husflid, håndverksaktiviteter, omvisninger i hus og samlinger, bålpanner og stort juletre på tunet. «Jul på den gamle gården» arrangeres av Historielaget og Nøtterøy Husflidslag.

Nøtterøy Historielag ble stiftet i 1979, og er med over 800 medlemmer et av landets største. Hvert år siden 1987 har Historielaget utgitt årsskriftet Njotarøy. Sammen med Færder kommune står Nøtterøy Historielag bak Stiftelsen Fagertun, som forvalter bygninger og tomtegrunn på Nøtterøy bygdetun, Fagertun.

Er du ikke allerede medlem i Nøtterøy Historielag? Send en e-post til: post@notteroyhistorielag.no