Lakselordene i Lågendalen

posted in: Forside | 0
Britiske sportsfiskere ved Kjærrafossen ca. 1890.

Det var laksen, ensomheten og det jomfruelig vakre landet i nord som lokket velstående sportsfiskere til Norge på 1800-tallet. Hjemme i Storbritannia var forurensing fra industri og landbruk, og et stadig mer effektivt garnfiske, i ferd med å ødelegge lakseelvene. Samtidig bidro økende velstand og bedre infrastruktur til at privilegerte briter satte kursen mot Norge.

I over 20 år har Morten Harangen jaktet på spor etter de britiske aristokratene som fisket laks i Numedalslågen på 1800-tallet. Fotografier, dagbøker, reisebeskrivelser og annen dokumentasjon har dukket opp i private og offentlige samlinger, i arkiv og klubber, på gårder langs elva og gods i utlandet. Alt er samlet mellom to permer i boka «Lakselordene i Lågendalen».

Onsdag 13. mars holdt han foredrag på medlemsmøte i Nøtterøy Historielag. Morten Harangen ga utdrag fra boka, fortalte om møter med lakselordenes etterkommere og ikke minst om det tidkrevende arbeidet.

– Historien om lakselordene i Lågendalen er historien om to svært ulike verdener som møttes. 1800-tallets sportsfiskere kom fra et maktsentrum verden aldri har sett maken til. I løpet av dronning Victorias regjeringstid, fra 1837 til 1901, vokste hennes imperium mot ubegripelige dimensjoner. Slik fortsatte det helt til årene etter 1. verdenskrig, da kong George V kontrollerte om lag 35 prosent av verdens landområder. Imperialismen, med kriger og maktkamper, handel og vitenskapelige ekspedisjoner, eventyrlyst og turisme, førte mang en brite ut i verden. Den ble, for å uttrykke det litt tabloid, deres lekegrind, framholdt Morten Harangen.

Mens den britiske æraen i andre norske lakseelver er godt dokumentert, har lakselordenes nesten 100 år lange tilstedeværelse i Lågendalen gått i historiens glemmebok. Takket være møysommelig research, har Morten Harangen maktet å rekonstruere den unike historien.

Med henimot 80 fremmøtte var knapt en stol ledig i den store salen i Borgheim menighetssenter. Flere av tilhørerne benyttet anledningen til å kjøpe boka og få den signert.

Kveldens foredragsholder, Morten Harangen, med en real Lågen-laks.