Om fisken og økosystemene i Skagerrak

posted in: Forside | 0
Fiskeværet på Uleholmene anno 1869. (Fra boken Fiske, gjengitt i Bjørn Strandlis publikasjon om fisken og økosystemene i Skagerrak)

– Å kjenne historien og sammenhengene er begynnelsen på løsningen, framholdt tidligere nasjonalparkforvalter Bjørn Strandli, da han onsdag 18. oktober holdt foredrag om fisken og økosystemene i Oslofjorden og Skagerrak på et godt besøkt medlemsmøte i Nøtterøy Historielag.

Bjørn Strandli viste utviklingen i fiskerihistorien og naturmiljøet med en rekke bilder og beskrivende fakta, og poengterte at uten historiefortellingen kan yngre generasjoner lett komme til å tro at dagens situasjon er det normale.

Han fortalte om hvordan Skagerrak i gammel tid var en svært fiskerik region. Fiskeriene var blant de viktigste faktorene i økonomien og bosettingen langs Skagerrakkysten.

På Uleholmene ved Hvasser var det et fiskevær med opptil 150 dekksbåter og 450 fiskere, som drev et eventyrlig fiske med landnot, dorg, drivgarn og etter hvert ringnot Uleholmene var et senter for store fiskerier etter sild og makrell i nordøstre Skagerrak. I Skilling Magazin fra 1869 står å lese at aktiviteten ved Uleholmene var så stor at man i høysesongene kunne holde seg med opptil 5-6 brennevinselgere. Tollbetjenten på Tjøme hadde politimyndighet og oppsyn med at ting foregikk i rolige former. Det skal ikke alltid ha vært lett å holde orden på fulle fiskere. I dag er det lite spor etter den storhetstiden som øya hadde på store deler av 1800-tallet og et stykke inn på 1900-tallet.

Bjørn Strandli viste i sitt foredrag hvordan revolusjonerende teknologi, overbeskatning og endringer i den marine miljøtilstanden har svekket fiskeressursene. Han la vekt på at dagens utfordringer har oppstått gjennom gradvise forandringer over tid.

– Kombinasjonen av svekket produksjonsevne i det marine miljøet og vedvarende høyt beskatningstrykk fra yrkesfiske og fritidsfiske har gitt sammenbrudd i mange fiskebestander, men mer helhetlig økologisk forståelse vokser fram. Håpet er at Skagerrak i framtiden kan bli stående som et internasjonalt eksempel på at vi klarte å gjenvinne et rent hav, sunne økosystemer og rike fiskeressurser. Det er håp, hvis vi begynner å gjøre de riktige tingene! sa Strandli.

Det var et dagsaktuelt foredrag med historisk perspektiv. Forut for en nordisk miljøkonferanse om Skagerrak i 2022 laget han med finansiering fra Nordisk ministerråd en publikasjon som beskriver utviklingen av ressursene, miljøtilstanden og livet i lokalsamfunnene knyttet til Skagerrak i løpet av de siste 150 årene.

Her kan du lese publikasjonen Fisken og økosystemene i Skagerrak

Historielagets medlemsmøte i Borgheim meningssenter ble ledet av historielagsleder Sven Erik Tholander, som orienterte om Historielagets arrangementer ut over høsten med bedriftshistorisk foredrag på Fagertun 25. oktober, høstdugnad i Fagertun-parken 28. oktober, medlemsmøte på Borgheim 15. november og Jul på den gamle gården (Fagertun) 2. desember.

Tidligere nasjonalparkforvalter Bjørn Strandli (t.v.) hadde et lydhørt publikum på Historielagets medlemsmøte. (Foto: Tor Gervin)