Medlemsmøte med jakten på Tunsberghus

posted in: Forside | 0
Endelig, etter nesten et års koronapause, var det medlemsmøte i Nøtterøy Historielag.
Foredragsholderen, avdelingsdirektør Arild Braa Nordli.

-Opprøret i Norge blir slått ned. Tunsberghus inntas og ødelegges. Borgen brenner i 1503, sa avdelingsdirektør ved Vestfoldmuseene, Arild Braa Nordli, i sitt foredrag «Jakten på Tunsberghus» for nær 40 tilhørere på kveldens medlemsmøte i Nøtterøy Historielag.

Han fortalte om begivenhetene rundt Tunsberghus siste krampetrekninger, da borgen ble brent og ødelagt, og om Gerhard Fischers omfattende undersøkelser av borganlegget tidlig på 1900-tallet.

-Vi vet egentlig lite om hvordan borgen på Slottsfjellet så ut. Det er håp om at vi i løpet av et par år kan komme i gang med en forskningsutgravning, framholdt Arild Braa Nordli i sitt foredrag.