Medlemsmøte: Teie ubåtstasjon

posted in: Forside | 0
Godordene og latteren satt løst, da historielagsleder Sven Erik Tholander takket kveldens foredragsholder, Eli Ulriksen. (Foto: Tor Gervin)

Det var urolige tider etter unionsoppløsningen i 1905. Man fryktet at svenskene ville sette ubåten «Hajen» inn i en mulig krig.

Norge bestilte i 1907 sin første ubåt «Kobben» fra Germaniaverftet i Kiel. Kommandoen ble heist 28. november 1909 med kaptein Carsten Tank-Nilsen som første sjef. Dette var starten for det norske ubåtvåpenet. I 1914 fikk Norge levert enda tre ubåter. Den ombygde korvetten «Elida» fungerte som støttefartøy.

Kulturminneforsker Eli Ulriksen samlet mange interesserte tilhørere, da hun holdt foredrag om Teie ubåtstasjon på Nøtterøy Historielags medlemsmøte 19. april. Den store salen på Borgheim menighetssenter var nær fullsatt av en lydhør og spørrelysten forsamling.

Foredragsholderen viste et vell av unike bilder, som sammen med annen, spennende dokumentasjon er digitalisert og tilgjengelig ved Marinemuseet i Horten.

Eli Ulriksen kunne fortelle at ubåtene fram til 1918 var i beredskap som nøytralitetsvern sammen med andre av marinens krigsfartøy. I begynnelsen var Melsomvik en viktig havn, men havneforholdene og særlig isforholdene gjorde at flåten midlertidig ble flyttet til Husøy, som også var aktuell som en fast landstasjon. Staten kjøpte i 1916 Teie hovedgård med strandeiendommen ved Kanalen av Tønsberg Bryggeri. Her etablerte man Teie ubåtstasjon.

Nede ved Kanalen ble det oppført tre murbygninger; en ladestasjon, et verksted og et torpedomagasin. Den staselige hovedbygningen på Teie hovedgård ble tatt i bruk som kontorer, messe og losji for offiserene. Mannskapene holdt til i en sidebygning, og i en annen var det toaletter mv. Teie ubåtstasjon sto ferdig i 1918.

Allerede under første verdenskrig ble det tatt initiativ til en ny type ubåter, kalt B-klassen, som ble bygget i Norge etter amerikanske tegninger. I hele mellomkrigstiden var Teie ubåtstasjon base for ubåtene, med omfattende vedlikeholds- og moderniseringsarbeid, øvelser og forskjellige tokt.

Mange fra distriktet avtjente sin verneplikt her, men ikke så mange er i dag klar over at ubåter var vanlig syn i Kanalen og inne på Byfjorden. Bare en av de norske ubåtene, A2, var i aktiv trefning med tyskerne. Den ble skadet og annektert av okkupasjonsmakten.

Det var operativ virksomhet ved Teie ubåtstasjon fram til tyskerne overtok stasjonen i 1940.

Teie hovedgård ble i 1948 solgt til Tønsberg kommune. Murbygningene ved Kanalen ble etter krigen blant annet brukt som skole. I dag er de innlemmet i Tønsberg Kystkultursenter, og har fått navn utfra sin funksjon da dette var Teie ubåtstasjon.

Øvingsaktivitet ved Teie ubåtstasjon, der det var operativ virksomhet 1918-1940.
Follow Tor Gervin:

Ass. nettredaktør