Om Mysen Sport i underlåven

posted in: Forside | 0
Muntert og åpenhjertig fortalte Sturla Mysen historien til Mysen Sport, fra en lite sykkelverksted til ni sportsbutikker i tre byer. (Foto: Tor Gervin)

Stor interesse og fullt hus enda en gang, da Sturla Mysen i serien av bedrftshistoriske foredrag i underlåven på Nøtterøy bygdetun, Fagertun, onsdag 31. januar tilkjennega historien til Mysen Sport – helt fra den gang hans far Sverre Mysen startet hos Thorstein Berg i 1942, senere Ådnes Sport, Sørlie Sport og Alf Kjærås inntil han godt oppmuntret av sin mor i 1949 startet eget sykkelverksted hjemme på Breili på hjørnet av Kløverveien og Eikeveien. Fra 1950 drev han egen butikk med sykkelverksted i en liten sidebygning til meierigården på Kirkeveien 37, fram til Sverre Mysen Sport i 1959 etablerte seg ved Smidsrødveien på Teie og var her til denne butikken stengte i 2014.

Sturla Mysen fortalte i sitt foredrag om hvordan faren Sverre i årene etter krigen hadde utfordringer med varemangel. Da ble det desto mer sykkelservice og også bygging av egne sykler med merket «Safir». Varesortimentet ble utvidet med ski og annet vintersportsutstyr. Sverre Mysen solgte gjennom årene  litt av hvert, bl.a. mopeder, barnevogner, påhengsmotorer, barbermaskiner (!), telt og campingutstyr. Mysen var en tid en av landets største teltbutikker, med utstilling på plenen bak butikken på Teie.

Sturla overtok etter sin far. Mysen utvidet med butikk i Farmannstredet i 1989 og kom med tiden til å ha ni butikker i Tønsberg, Larvik og Drammen. Etter vel 80 år er det nå ingen i Mysen-familien som driver i sportsbransjen. Det var en åpenhjertig og humørfylt presentasjon, med nostalgi, utfordringer og omstillinger, som ble avsluttet med omvisning i Sverre Mysens sportssamlinger i bryggerhuset på Fagertun.

Dette var det 8. i rekken av bedriftshistoriske foredrag med Nøtterøy Historielag og Sparebankstiftelsen Nøtterøy-Tønsberg som arrangør. Det var i sin tid Sparebankstiftelsen med Bjørn Engaas som tok initiativet til disse foredragene, som et supplement til medlemsmøtene på Borgheim og mye annen, god aktivitet i Historielaget.

Flere lokale bedrifters historie skal fortelles, sa Bjørn Engaas. Neste bedriftshistoriekveld på Fagertun er 28. februar, når Lars Døvle Larssen holder foredraget «Tønsbergs Blad i fortid, nåtid og fremtid». Til høsten blir det enda to, hvilke er foreløpig ikke bestemt.

I utgangspunktet var Sverre Mysen sykkelreparatør, men kom også til å selge og drive service på mopeder.
Sverre Mysen i butikken på Teie 1959 – ski, sykler og mopeder.
Kjelleren på Teie-butikken ble etter hvert tatt i bruk som verksted.