Fullt hus på foredrag om Norwegian Armed Forces in Scotland 1940-1945

posted in: Medlemsmøte | 0
Mange spørsmål og utfyllende kommentarer til foredraget i Nøtterøy Historielag. I pausen fikk Stein Engh og Norvald Fuglestrand noen ord med foredragsholderen George M. Bratli. (Foto: Tor Gervin)

Under krigen 1940-1945 tjenestegjorde 14 900 kvinner og menn i de norske styrkene i Storbritannia. Veldig mange var hvalfangere som kom til Skottland. Foredragsholderen George M. Bratli fra foreningen Scottish Norwegian Connection trakk fullt hus med 85 tilhørere, da han onsdag 13. november kom til Nøtterøy Historielag for å fortelle med et vell av fakta, gode historier, kart og bilder.

George M. Bratli hadde et vell av fakta, gode historier, kart og bilder.

– Vi har etter hvert fått et ganske godt helhetsbilde av alle de norske i Storbritannia under krigen – hvem de var, hvor de kom fra, hvor de var og hva slags tjeneste de ble satt til. De fleste var hvalfangere som kom direkte fra feltet etter krigsutbruddet, men det var også mange fra handelsflåten, en god del som kom over Nordsjøen fra Vestlandet og ellers folk som oppholdt seg forskjellige steder på Kontinentet. Noen reiste halve jorda rundt for å ta seg til England og Skottland, fortalte George M. Bratli i sitt foredrag.

Scottish Norwegian Connection ble stiftet i 2018 for å dokumentere historien og videreutvikle det gode vennskap mellom Norge og Skottland fra krigsårene. Foreningen har et nært samarbeid med Statsarkivet i Mo i Rana, og har derfra fått en stor bildesamling. Journalisten og forfatteren Ragnar Ulstein, som tjenestegjorde i Kompani Linge, har gitt foreningen bøker med arkiv om de som kom over Nordsjøen.

– Hvalfangerbrigaden er et underkommunisert tema. De fleste var fra Vestfold, framholdt foredragsholderen.

Ved krigsutbruddet var det 240 hvalbåter og 25 kokerier. Av hvalbåtene ble 176 ombygget til marinefartøyer som ubåtjagere, minesveipere, korvetter og eskortefartøyer. De fleste båtene ble stilt til disposisjon for allierte, noen gikk inn i den norske marinen.

Nøtterøy Historielag har nå i overkant av 860 medlemmer. Dette var nr. 299 i rekken av medlemsmøter og medlemsturer siden laget ble stiftet for 40 år tilbake. Møtet ble ledet over kjent lest av Sven Erik Tholander; det var kaffepause, mye godprat og utlodning.

Fullt hus da norske hvalfangere i militær tjeneste 1940-1945 var tema i Nøtterøy Historielag 13. november.

Follow Tor Gervin:

Ass. nettredaktør