Fagertun-smia får herdeovn

posted in: Fagerutn | 0
– Vi er veldig glad for denne gaven fra Sparebankstiftelsen DNB, sier Kåre Egtvedt – han er stadig å se i Fagertun-smia. (Foto: Tor Gervin)

Sparebankstiftelsen DNB har gitt Nøtterøy Historielag et tilskudd på 25 000 kroner, slik at laget kan kjøpe en herdeovn til smia på Nøtterøy bygdetun – Fagertun.

I smia herdes stål for å øke hardhet og styrke, blant annet til knivblader. På Fagertun har man fram til nå brukt en magnet for å se når stålet er varmet til høy nok temperatur og kan herdes ved rask nedkjøling.

– Med en herdeovn kan vi bestemme presis temperatur på stålet. Dette ser vi fram til; vi er veldig glad for denne gaven fra Sparebankstiftelsen DNB, sier Kåre Egtvedt.

Han er en av flere drivende krefter i smia på bygdetunet, som er organisert som en håndverksgruppe under Historielaget. Fagertun-smia er en suksesshistorie, her samles i årets løp hundrevis av barn og ungdommer som får prøve seg på spennende tradisjonshåndverk.

Om ikke så altfor lenge skal smia over i et «nytt» hus, der man får plass både for smia med seks esser og den nye herdeovnen.

Dugnadsgjengen på bygdetunet har lagt ringmuren som fundament for å gjenreise tømmerkjernen til et gammelt hus fra Nesbryggveien, som høsten 2017 ble tatt ned på dugnad og fraktet og fraktet til Fagertun. Opprinnelig sto det på Gåsøkalven, oppført sent på 1700-tallet, og så ble det flyttet inn til fastlandet i 1886.