Årsskriftet «Njotarøy» 2019

posted in: Forside | 0
Pakkemøte på Fagertun, vi ser f.v. Stein Engh, Trine Langemyr, Jon Pande, Dag Mikkelsen, Laila Olsen, Bente Dyrhaug, Svein Øksenholt og Lise Beret Sandereid. (Foto: Tor Gervin)

Årets «Njotarøy» er like om hjørnet! Onsdag 20. november var det pakkemøte på Fagertun, med en driftig gjeng fra Nøtterøy Historielag i sving med å klargjøre for utsendelse både av årsskriftet og fakturaer for abonnement og medlemskontingent. Senere på dagen kom folk som i løpet av nærmeste dager sørger for omdeling til de av Historielagets ca. 860 medlemmer som bor på øya. Dugnaden med pakking og distribusjon sparer Historielaget for mer enn 20 000 kroner.

«Njotarøy» 2019 er trykt i et opplag på 2100 eks. – 700 går til faste abonnenter.

Alle som venter på «Njotarøy» har mye å glede seg til. Hans Hedmann Bruu har skrevet om dampskipet «Alf» av Tønsberg, Tom Brodin om Svensrødhuset fra 1700-tallet, om knottehus og en beskrivende tekst til bilder av store skip i trangt sund ved Verjø, Einar Aaraas om Nøtterøy for 100 år siden, Norvald Fuglestrand og Einar Hay-Hansson om produktive Nøtterøy-bønder, Signar Idland om den gang Tenvikbussen tok Veierlandferja, Anne Elisabeth Christensen om sitt barndoms paradis på Føynland, Svein Lundby om tobakkskongen Halfdan Petterøe og om Nøtterøy Historielags 40 år, Per Velde om byggingen av hvalbåter på Kaldnes i 1930-årene, Arne O. Hagtvedt om Håøya fort og Terje Fr. Gulbrandsen om kulturpersonligheten og forfatteren Tore Dyrhaug, som gikk bort 25. mai i år. I god tradisjon gir årets «Njotarøy» også plass for omtale av Historielagets mange aktiviteter i 2019.

Årsskriftet er i sin 33. årgang på mer enn 100 sider, og er denne gang trykt i et opplag på 2100 der 700 går rett til abonnentene og resten til løssalg. Redaksjonen har også dette året bestått av Signar Idland (redaktør), Tom Brodin, Kari Joukoff, Svein Lundby og Per Velde.

«Njotarøy» 2019 er i salg følgende steder:

• Norli bokhandel på Teie, Farmandstredet og Tolvsrød
  • Nøtterø Bakeris utsalg på Teie og Borgheim