Året som gikk – 2001

Kasserer: Knut Mello
Sekretær: Bente Dyrhaug
Styremedlem: John Kristian Kristensen
Varamenn: Ivar Gulliksen, Gunnar Faber, Svein Hermansen, Brita Loeng og Grethe Horn

NJOTARØY

Redaktør: Terje Fr. Gulbrandsen,
Redaksjonskomite: Lisbeth Higley og Svein Hermansen (illustrasjoner)

HELLA
Rena Andersen (leder), Vera Hansen og Ivar GullikSen

STIFTELSEN FAGERTUN
Grethe Horn (leder), Ivar Gulliksen og Gunnar Faber. I tillegg to representanter fra Nøtterøy kommune.

PROSJEKT AVISREGISTRERING
Kjartan Dale og Tore Dyrhaug

ARRANGEMENTER

13.2 01: Årsmøte
Møtet ble holdt i Borgheim Menighetssenter og samlet over 50 medlemmer. Etter at årsberetning og regnskap ble godkjent var det valg. John Kristian Kristensen og Grethe Horn erstatter Terje Fr. Gullbrandsen og Vera Hansen i styret. Ellers ga Anna Helene Tobiassen en innføring i hva som kan gjøres med gamle privatfotografier.

13.3.01: Svend E. Hansen:”Den glemte Antarktis-pioneren – C.A. Larsen”
Nærmere 80 mennesker hadde møtt frem i Borgheim Menighetssenter for å høre om en av de store pionerene innen norsk hvalfangst som åpnet veien for den moderne sydpolsforskning. Kåseriet ble fulgt av vakre bilder tatt på Syd Georgia.

1.9.4.01: Yngvar Ustvedt: ”Djeveløya i Oslofjorden”
Skolehjemmet på Bastøy, i virkeligheten et fengsel for barn, var kveldens tema i Teie kirke. Og de 110 fremmøtte i Teie kirke fikk en innføring i dette mørke og skremmende kapittel i norsk Sosialhistorie.

20.5.01: Dagstur til Midgard historiske senter, Borrehaugene og Oseberghaugen
De 39 som deltok på denne turen ble orientert av Grethe Horn på Oseberghaugen og Jan Lindh på Midgard og Borrehaugene.

22.7.01: Busstur til Oslo med omvisning på Slottet
Det var også i år 50 meget fornøyde deltagere på turen til Oslo som fikk oppleve Slottet i all sin prakt ca. en måned før årets bryllup. Et besøk på Folkemuséet sto nok en gang på programmet.

Fra Nøtterøy Historielags markering av kulturminnedagen på Fagertun i september 2001. Færdersnekka Uræd II representerer ”Tradisjoner i tre”. Fra venstre: Historielagets formann, Thore Holm, ordfører Svein Harding Hansen og Svein Hermansen. Foto: Thore Holm.

16.9.01: Kulturminnedagen
Dagen ble feiret med åpent hus på Fagertun. Ettersom årets tema var tradisjoner i tre, valgte historielaget å legge fokus på trebåter og trebåttradisjon. Det var en jevn strøm av mennesker som ville titte på Fagertun med de nyrestaurerte bygningene og betrakte Svein Hermansens utstilte Færder-snekke. Vafler og kaffe ble servert.

26.9.01: Per Rasmussen:»Redningskøytas innsats i årene 1940 — 45”
En lydhør forsamling lyttet til Rasmussens orientering om skøytenes innsats for å redde liv og verdier på sjøen. Samtidig sørget de for transport til Sverige av mennesker som måtte ut av landet av sikkerhetsmessige grunner. 45 personer var møtt frem i Teie kirke denne kvelden.

29.9.01: Vandretur på søndre Nøtterøy
Grethe Horn Var turleder for 33 mennesker som møtte opp til ettermiddagstur i Strengsdal. Hun fortalte om Strengsdalsboplassen, Steinbruddrift og bygdeborgen på Leirfjell. Etter rast i vakkert høstvær berettet hun om bruken av Strengsdalsvannet gjennom tidene.

23.10.01: Tore Paulsen:”Steinalderboplass er i Sandeskauen”
I Borgheim menighetssenter var nærmere 60 mennesker samlet for å høre om og se bilder fra våre forfedres boplasser i Sandeskauen. Utstilte gjenstander og fotografier vitner om at mennesker har bebodd dette området for mer enn 6000 år Siden.

Møte som vil bli holdt etter at redaksjonen av Njotarøy er avsluttet:

20.11.01: Frøydis Bredrup Petersen: ”Pilegrimsvandring fra Tønsberg til Asker”
Foredragsholderen er lektor og medforfatter til boken ”Det går så god en vei”. Møtet er i Teie kirke.

NJOTARØY
Årsskriftet har nå ca 700 abonnenter, og det vil i år komme i et opplag på 2600.

STIFTELSEN FAGERTUN
Terje Fr. Gulbrandsen gikk av etter å ha vært leder siden stiftelsen ble startet. Grethe Horn er nå ny leder. Året har vesentlig gått med til å reparere skader som oppsto i forbindelse med en lekkasje i uthustaket. Stiftelsen får leie utearealene av kommunen, så nå vil det fremtidige arbeidet bli hvordan disse best kan utnyttes. Stor takk til Arne Amundsen som har slått plenen i hele sommer.

PROSJEKT AVISREGISTRERING

Databasen vokser stadig og er nå også lagt inn på en CD-rom plate. Gunnar Jacobsen har vært i kontakt med Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana med tanke på å få alle artiklene avfotografert. Det er en stadig økende interesse for databasen.

Styret i historielaget besøkte Hedrum bygdetun for å få impulser til utviklingen av Fagertun. (Foto: Thore Holm)
(Foto: Thore Holm)

HELLA
Vårens dugnad, 12. juni, samlet samme antall som fjorårets – 17 personer. Historielaget har denne sesongen kjøpt inn en motorgressklipper. I tillegg til den fra kommunen var dette til stor hjelp under ryddearbeidet.

KULTURMINNEPROSJEKT MELLOM BOLÆRNE
Det er foretatt dugnadsarbeid på Grevestuen og
Nordre Jensesund av en entusiastisk gjeng under ledelse av Olav Erikstad. For istandsetting av våningshus på Vestre Rydningen er det en egen dugnadsgjeng under ledelse av Fritz Kristiansen.

MEDLEMSTALL
Pr. 30. 10. 2001 har historielaget 1071 betalende medlemmer. Det er en økning på 39 siden
samme tid året før. Nøtterøy Historielag er et av landets største.

STYRET
Det har vært avholdt 5 styremøter og behandlet 22 saker. I tillegg har styret vært på utflukt til Hedrum bygdetun for å få verdifulle impulser når det gjelder det fremtidige Fagertun.

Follow Einar Hay-Hansson:

f. 1978. Med interesse for historie og utrustet med EDB-maskin, digitaliserer jeg Nøtterøy historielag. Send en mail hvis du lurer på noe web@notteroyhistorielag.no