Medlemsmøte – 91. Stomperud

posted in: Forside, Medlemsmøte | 0

Tor Gervin tok oss igjennom en fascinerende historie om Nr. 91 Stomperud fra Sørum.
En frelsesarmé-offiser som fant ut at han ville prøve gårdslivet på Sørum, kom til å bli «far» til den kjente tegneseriefiguren. Hans sønn var redaktør i Norsk Ukeblad og brukte flere fra sin egen familie som rollemodeller og erfaringer fra egen militærtjeneste, da han skrev historiene. Under krigen hadde Norsk Ukeblad en forside, som førte til at både redaktøren og en tegner kom på Grini.

Det var en spennende skildring av historien bak, om familien og om norsk presse under krigen formidlet av en dyktig foredragsholder.

Follow Einar Hay-Hansson:

f. 1978. Med interesse for historie og utrustet med EDB-maskin, digitaliserer jeg Nøtterøy historielag. Send en mail hvis du lurer på noe web@notteroyhistorielag.no