Sverre Mysen til minne

posted in: Forside | 0

Sportshandler Sverre Mysen gikk ut av tiden onsdag 1. mars i en alder av 95 år. Vi minnes ham i Nøtterøy Historielag og på Nøtterøy bygdetun, Fagertun.

Det var i august 2017 at historielaget hadde sitt første møte med Sverre Mysen og hans sønn Sturla.

Sverre fortalte da at helt siden han startet som sportsforhandler i 1951, hadde han tatt vare på gammelt sportsutstyr, spesielt ski. Dette var ikke bare fra sin egen tid som sportshandler. Han hadde også skaffet utstyr helt fra begynnelsen av 1900-tallet. Skiutstillingen viser utviklingen av ski og bindinger helt fram til det ble slutt med produksjon av plastski i Norge.

Dette hadde han delvis kjøpt, men det aller meste var gitt ham av kunder som delte hans interesse for å ta vare på skihistorien.

Samlingen ble etterhvert betydelig. Han var avhengig av å finne lagerplass. Helst ville han ha et lager hvor han også kunne vise fram samlingen. Noen år før vårt møte disponerte han et kombinert lager og utstillingslokale i Fayes gate i Tønsberg. Tiden der var begrenset, og samlingen ble deretter pakket og lagret.

Dette var selvfølgelig ikke en tilfredsstillende løsning for Sverre. Det gode mysensmilet kom igjen på plass, da han så en mulighet for å kunne vise fram samlingen sin på Fagertun.

Her ble loftet over bryggerhuset satt i stand og innredet, slik at det meste av ski og skiutstyr kunne fremvises for publikum allerede til historielagets Åpen dag i 2018. Året etter fikk Mysen også bruke et eget rom i bryggerhusets første etasje til en utstilling av sykler fra ca. 1945 til 1980.

I historielaget har vi hatt et flott samarbeid med Sverre. Det var en glede å se hvordan han frydet seg over utstillingen, muligheten for å kunne vise den frem og fortelle i detalj om hver enkelt gjenstand.

Det var først i fjor vi så at alderen tynget så mye at han ikke lenger kunne delta på alle fremvisninger.

Nøtterøy Historielag vil fortsatt kunne vise fram og fortelle om samlingen, kanskje ikke så detaljert som Sverre kunne, men ved hjelp av sønnen Sturla ser vi fram til arrangementer på Fagertun hvor samlingen vil være en viktig del av historielagets tilbud.

Vi lyser fred over Sverre Mysens minne.

For Nøtterøy Historielag

Stein Engh